Učitelj

ПРЕД РЕВИЗИЈУ.

1

Већ има неколике године како се питање о ревизији основних школа, од времена на време, претреса у штампи, а и у приватним разговорима људћ из просветне струке. И увек крајњи резултат тога претресања излазио је на то, да би се само увођењем сталног надзора у 0сновним школама, постигла цељ за коју је надзор намењен. Између мпогих разлога, које су имали у виду, заступници сталног надзора били су и ови: престало би се са крпарењем поуке над неспремним наставницима, која се са онако лошим резултатима врши за време великог школског одмора. Та би поука постала редован посао сталних школских надзорника. За тим, настала би права ревизија у свако доба године, у којој би се учитељи оцењавали на самом послу; знали би се поузлано сви узроци непостигнутог успеха у школском раду појединих наставника; отклањале би се све могуће сметње за времена; према овоме дакле отклонило би се и ово свакодашње бирање ревизора, при коме хотимично или нехотично упадне у приличан број људи, за које су раду осповној школи, и све тешкоће које су са тим радом скопчане, као и психолошки процеси дечијег развитка, да не речемо што више, веома мало познати. Уз ово долази још веома важан разлог за сталан надзор, што би стални надзорници, заједно са учитељима, ојачавали у народу свест о важности школовања и '.Д.ИиТ.дД. долази још читав низ корисних послова, које би стални надзорници својим животом и радом у народу свршавали.

Противници стадног надзора бранили.

су се увек несигурним оружјем наводећи, како за сада нити има новчаних средстава нити спремних људи за сталне над-

зорнике. Да се упознамо мало изближе са |

оба противничка навода и да их пропратимо са неколико речи.

Последњи пут претресано је јавно пи- |

тање о сталној ревизији у просветном

савету. Одређен је био одбор од пет стручних лица да реферише савету о предлогу т. министра просвете за реформе основних школа У томе предлогу било је питање и о ревизији основних школа. По гледишту г. министра просвете, предлогом се тражидо да остане исти начин ревизије, какав је узакоњен прошле године, н какав се сада врши Ово гледиште није заступао одбор петорице,, већ је био у начелу за сталну ревизију. Али заступајући начело сталне ревизије одбор је хтео и „да су сити вуци и да су читаве овце“. Хтео је и сталну ревизију и штедњу, а овога је одвело на погрешно извођење начела, које је заступао. Одбор је предлагао, да се заведе толико надзорничких места, како би сваком надзорнику пало најмање 120 школа (а више сме бити) Ни мање ни више, одбор се у главноме вратио на старе „аншпекторг“. Разлика је само у положају и детаљисаним прописима дужности нових надзорника. Али на што је и ово детаљисање дужности, кад је неостварљиво. Није то било давна, кад су ревивију свију школа вршила 3 —-4 секретара и начелник минсстарства. Кад се узме у обзир, да је у то време била и мања територија наше земље и много мањи број школа, и кад се то стање упореди са дарашњим, онда је стручан надзор по предлогу одборовом, у тлавноме налик на „секретарски“. Нустите једнога таквога надзорника, нека само путује од школе 40 школе, дозволите му потребан одмор, и онда кажите кад ће тај човек доспети да у 120 школа присуствује при раду учитељевом бар из главних предмета, а | кад ли ће лошем учитељу давити поуке | како треба да ради. Не налазимо за по| требно, а могли би овде изнети тачав | рачун о томе, шта би могли урадити над| зорници, који бпи били обавезни да кон| тролишу 120 школа па ма и на најмањем | простору.

Хрђаво склопљен предлог проиграо се | и пропао пред члановима просветпог са-