Učitelj

продавање ситних имања за зеленашке и каишарске дугове казују нам, да и код нас стање народа место на боље иде на горе. Процес се врши, и ако не буде препречан — са свим је логично да ће том процесу следовати оно што мора да следује. Празан трбух не разбира шта је то поредак. Сиротиња — то је највеће зло данашњега друштва, и ако се не нађу срества да. се то зло ублажи, већ се даде маха да се оно развије до крајности, онда, оде наше друштво у пропаст. Па како да се сачува друштво и држава од пропасти, како да се помогне сиротној и необразованој маси Да ли има патриоте, кога ово питање не занима % Може ли се рећи да је родољуб за онога, кога не интересују питања ове врсте) У данашњем друштву ми виДдимо живост, за коју не зна цела досадања историја. На једној страни грдна мањина милијунара, који подижу Фабрике и заватали су земље по читав округ, коју раде са парним плугом, а на другој страни грдна и непрегледна, маса људи, који — као оно римски пролетаријат — вичу само: леба, леба! (тако је стање нпр. у Инглеској). Једни веле: наше је доба круна целој досадањој историји, о напретцима што су учињени у науци и индустрији, прош_ лост никад није ни сањала; други опет одговарају на то: истина је што кажете, али тим вашим напретцима у науци и усавршавањем индустрије народ се ни мало не користи, исто онако као и у средњем веку. Па коме човек да верује% Јадни говоре како свет иде на боље, други опет одговарају : погледајте на сувремено индустриско друштво на западу, стање пролетарија-

та како који дан еве је горе. Једни говоре како стање масе не може вечито ићи на горе; како образованост све јаче продире у више и владајуће слојеве друштвено; како ће владајући сталежи и сами увидети, да њима за цело неће добро бити, кад дође „у подгрлац душа“ дакле да је у њиховом личном интересу, да побољшнају и материјално и умно стање народно, када ово дође до крајности којој нема излаза, па макар ради тога побољшања, морали нешто открњити од своје имаовине; како ћесе на тај начин стање масе непрестано побољшавати ; како ће се у далекој будућности сталожити ово комешање, што га данас видимо, јер ће сви људи бити образовани радници; итд. Тако једни веле. Други опет на све то одговараду: Шта Зар ви од капшталиста очекујете да се кад год образују, те да виде шта је у њиховом трајном интересу 2 Нема од тога ништа. Данашњем је друштву једини излаз преврат који ће све да поруши, па после нека се ствара ново друштво. Коме човек да верује“ Да ли има компаса, помоћу кога би човек могао да се оријентише у сувременом друштвеном хаосу 2

Да, сваком је човеку потребно да познаје и то темељито познаје друштво у коме живи, да зна све његове и мане и добре стране, и да је упознат са начинима, како да се поправе мане. Оно није истински образован човев, који није на чисто са друштвеним питањима. Али није довољно познавати само сувремено друшево; нужно је још знати и досадању историју друштва, Ово је потребно већ и с тога, што и ва само потпуно разумевање данашњег.

=

КЕ УМУ

Ара А

)

8 МА Да