Učitelj

апетраховању речи у реченицама, сло“ гова и гласова у речима баш онда кад треба највише занимати децу очигледношћу. Они тада виде толико мука, доб тај „камен спотицања“ отклоне, и изгубе толико времена, па им се после опет налаже да пређу на поједине гласове и њихове знаке, да их пишу и читају, пошто их саставе у речи: Није ли овим путем удвостручен рад и не губи ли се. време за исту цељ; По томе можемо слободно рећи, да они, који раде у два, три разредљ по овој методи наставу читања, не моту ни да даду јасне представе о знацима, нити да извежбају у читађу како ваља. Досадашњом методом постиже се намера пре времена, кад се опет мора да враћа на исти рад. А зар није 60ље, природније, да децу најпре ослободимо од школе и учитеља, да очиглед. наставом порадимо на развитку чула те да тиме обогатимо дух детињ, и онда тек да пређемо на гласове и њихове знаке, да их комбинирамо у речи и чим два гласа науче да вежу у реч, онда тек да се раздваја на слогове и гласове. Није ли овим начином постигнута цељ још првога дана кад «се науче два гласа н. пр. с ио0 и вежу се у речи ос и со, па се онда о њима разговарамо. За овај начин потребно

· тити

је да се за свањи глас нађе гласу.

природи. Ја сам тражио и нашао сам за већину гласова. Тако за глас о предмет ми је кочијаш и његов глас кад зауставља коње; за глас с гуска

кад води гушчиће и њен глас; за глас. е дете и његов глас који се чује кад |

не да неку ствар, која му се иште, за глас и чуђење о нечем многоме, за глас а глас којим се исказује чуђење или прекор; глас п кад се гаси свећа или истерује дим из уста. за глас ш шуштање лишћа ; за 2 кад гуче моло. дете; за ч чворци кад се пипају, за 3 летење чела, зоља бумбарева; за р чобанин и његов глас кад тера овце, за у лађа кад истерује пару; 32 4 миш; за в ветар кав дува поред прозора; за и свађа врабаца.

У нашем језику има и таких гласова, које не можемо наћи у природи, “ли није ни потребно. Јер довољно је да се овим начином пређе највише 10 са њима се може толики

за

гласова, па број речи искомбинирати, да на њима деца потпуво сазнаду речи, слогове и гласове, па онда није ни потребно трагласова, већ се то после врши на речима, у којима има гласова, с којима хоћемо да упознамо децу. Дангубно би било кад би овде изнео и цео мој системски рад око тога, али моја је намера и била да вас само упознам са шравом глабаном методом. У колико сам то извршио. то ће показати најбоље критика.

Сад да сведемо цео овај говору неколико главних реченица.

Ми хоћемо да припремамо деду предметима који су најпознатији деци и то да буде тада главна цељ, да се пробуђују и развијају чула; изоштрава и ботати дух представама и појмовима за време од 6-8 недеља; да буде изучавање по правој гласној методи.

НУР