Učitelj

0

О РЕЧЕНИЦАМА

(предавање у ЈУ. разреду основне школе).

а. Појам. Замислите сви по једну ствар !... | глава 2 (Подмет.) Шта се каже за главур Нека сваки каже штогод о тој ствари:

(Школа је пгострана. Крава риче. Нишава се заледила. Земља је округла и 1. Д.) Коју си ствар замислиор (краву) Шта си о њој казао2 (да риче.) Тако пропитати више ђака.

Оамнелите сви по једно лице! Кажите сад сви по нешто о том лицу! (Сељак оре. Стева је немиран и т. д.) Пропитати.

Запамтите! Кид се о чему титогод каже, онда се то зове реченица. Пропитали.

Замислите еви по једну реченицу! Пропитати: Шта си замислиог О чему си говорио 2 Шта си казао Пазите ја ћу да

нешто кажем ! Табла. Столица. Клупа. Шко- |

ла. Врата. Милисав. Читати. Један. Онај. Је ли ово реченица > (није) За што» (За то, што ни о чем није ништа казано.)

Замислите сви по једну реченицу од две речи! Сад замислите од три! "Сад од четири! Од пет! и т. д. Увек пропитати. Колико може бити речи у реченици (Може бити колико се хоће.) —

6. Подмет и прирок. Шта је реченица > (Реченица је оно, кад се о нечем што год каже) Кажи о чему штогодр (Ковач кује.) () коме си говориог (0 ковачу.) Шта си казао о њему2 (Да кује.) Запамтите: Оно о чему се говори у реченици се зове подмет,

а оно што се о томе каже зове се прирок. .

Написати те две речи на табли, па пропитати. Замислите "сви по једну реченицу! Кажи твоју! (Цвеће мирише.) Које је полмет у тој реченици (Цвеће.) За што (Јер се о цвећу говори) Које је прирок> (мирише.) За што; (За то што сам том речи казао шта бива с цвећем). Пропитати и остале. Написати на табли: Арапину паде глава, прену крвца по вранчићу, поцрвене мека трава.

Ја сам написао три реченице, и сваку сам одвојио запетама. Прочитај прву реченицу! За шта се овде вели да је палор (За главу.) Шта је у овој реченици реч

(Да је пала.) Шта је ова роч падег (Прирок). Прочитај другу реченицу! Која је ту реч подметр (Крвца. А прирок (Прену). Ва што 2 Које је трећа 2 Нађи у њој подмет! Нађи прирок ! Изговори редом из сваке ове реченице подмети рирок ! (Глава паде, крвца прену, трава поцрвене. Разуме ли се овде шта се хоће да каже, кад се изговоре само подмети и прироци> (Разуме.) Изговори сад оне друге, без подмета и прирока ! (Арапину, по вранчићу, мека.) Разуме ли се садр (не разуме.) Ил' су главнији у реченици подмети и прироци, или оне друге речи > (Подмети су и прироци главнија.).. ;

в. Више подмета, а један трирок. Досад смо казивали такве реченице у којима се говори само о нечем једном, а сад нађите такве реченице. у којима ће се о више ствари ла каже нешто једно! Кажи твоју реченицу ! (Пролеће, лето, јесен и зима долазе једно иза лругога.):0 чему си говорио (0 Пролећу, лету, јесени и зими.) Шта су те речи у овој реченици 2 (Подмети) Шта си казао за пролеће, лето, јесен и зиму (Да долазе.) Шта је та реч у овој реченици (Прирок.) Колико има подмета у овој реченици (четири.) А прирокар (Један) Замислите сви по једну такву реченицу, у којој ће бити два подмета, а један прирок!.. Сад три подмета а један прирок!.. Четири!и 7.Д. Колико може бити подмета у реченици (Колико се год хоће.)

г. Више прирока а један подмет. Као год што'се може о више ствари рећи нешто само једно, исто се тако може о једној ствари повише чега рећи. Замислите такве реченице! (Ваздух је лак и провидан.) Које је полметр да што! Које је прирокр За што 2 Колико је ту подмета и прирока > Замислите сви по једну реченицу с једним подметом а с три прирока! С једним подметом, а с четири прирока! и т. д. Пропитивати. Кодико може бити прирока у реченициг (Колико се хоће.)