Učitelj

540

се две или више тростиг реченица поређају једна уз другу, онда се то зове сложена реченица. Замислите сви по једну сложену реченицу! Пропитати.

к. Репетиција: Шта се зове реченица > Шта се зове подметр Шта прирокр Кажи једну реченицу! Које је ту подмет» Које је прирокр Нађите сви по једну реченицу с више подмета а с једним прироком! Сад нађите реченицу с више прирока ас једним подметом! Замислите реченицу с више полмета и више прирока ! Нађите реченицу у којој је прирок изостављен! Нађите реченицу у којој нема подмета!ит.д.')

| БГ

1) Ова прошитивањи могу се врло разнолико вршити, а п треба тако чинити ради одржања 3апимљивости. Најзгодвији је начин да се изводе деца на таблу, ва да пишу сложене реченице, а доцније и кратке приче. Све погрешке које учини ваља да остала деца исправе, па да се по том изврши анализа свега онога што је из језика прелажено. Кад се све то тачно утврди, ондл ваља само казати главније законе где се који знак меће, па и то утврдити, и тако учинити па дете, које излази из основне школе у жавот, бар у писању примени оно тешком муком стечено знање из српскога језика. Ко не учини то нека зна насигурно. да ће све именице и прадеви с изласком из школе отићи у ветар, и да их на другом месту нема где применити. Овога предавања била би дакле примена у правопису, који је до краја запуштен у нашој основној школи, пначе изучавати ове говорне елементе, без икакве примене, била би бесмислица.

ДОКОЛА 34 ГЛУВО-ДЕМЕ

На глас, да ће се и код нас отворити школа за глуво-неме, накан сам овим да упознам читаоце „Учитеља“, са првим основаоцем те школе.

Знамо, да је глуво-немост један од најжалоснијих недостатака у људцкој природи; недостатак, који у неком смислу понижава. љуцко достојанство. Нема тога чевека, који има сва не повређена чула, –- да не би од свег срца сажалео несретни удес и жалосни положај глуво-немих, који у сред живе говорне природе, не могу да чују и разуме њен глас, који чисто не живе, но гуше се у тешкој и несносној једностраности; за које никакви звуци од ма каких појава, не мају никаква значаја ; јер они само могу да виде тице, а не чују њихно певање, могу осетити кретање ваздуха , ал не могу разанзати у њему никаквог гласа.

Путници, који су били у пустарама америчким и афричким, причали су како их је обузимао страх, кад су били у тој немој природи. И на тако је несносно и гробно ћутање осуђен глуво-неми целога свога века. На њихном је лицу извајана туга, коју сваки видети и разумети може, и којој чисто мора саучествовати. Кад се још сетимо, како су

та несретна створења у старо време, до хришћанства, још далеко несрећнија била; јер су сасвим одвојени били од осталог љуцког друштва, онда нас чисто језа подилави ужасно доводи. Хришћанство је сво-

ојим милосрђем и сажалењем тек у неколико

умекшало судбу тих кукаваца. Тек, после толико векова, јави се истинити хришћанин, прост римокатолички свећеник, кога је се срце болно сажалело при погледу на те несретне, и који је дао „објет“ да ће гледати да олакша њихну патњу васпитањем. Целом је свету познат тај смерни слуга 00жији. Ми би желили да одпечатамо не на хартији, но у срцу свакога то име, које су већ хиљадама, глуво-немих дубоко нацртали и са сузама благодарности запечатили у срцу твоме, — то. име, јесте име абат Де Лепев.

За већину важних одкрића, ми смо обвезани случају, Т. ј. без икаква повода и намере, дошло је се до многог које-чега тек онако, случајно. Тако је се то десило и са

| абатом у једној улици паризкој, који у ку-

ћици једној нађе две девојчице, које су седели и тшиле. Матере им не беше код куће коју је добри срећеник тражио. Девојчице