Učitelj
села, срезова, округа; њиве, ливаде, пашњаке, вртове, бранике итд. итд. Ово неће нико спорити.
8. Историја (српска и општа). И њу можемо тамо изучавати. Ако има каквог историског места, оно нам је добро дошло, а ако га нема то ћемо поседати у добром хладу у кругу и отпочети причања и пропитивања као у школи. И ако ће се десити при томе да нам нека тица својим шаренилом или својом песмом одврати пажњу, ипак нећемо штетовати ништа, пошто је ово наше причање очинеко, као год кад се приче и код куће, па се и тамо на што шта обрати пажња, па после опет к причању и оно запамтимо. Оно пак што нам каткад одврати пажњу проћи ће кроз уши као што је и дошло.
Ако нам затреба место на карти наћи, то можемо и њу собом понети, па је прострети на земљу, баш онако природно, као што у ствћри и лежи потребно место, па ће мо га наћи и одредити његов положај. У школи изгледа као да су: Србија и друге земље, обешене о два ексера па висе. О томе се оваки учитељ уверијо.
4. Рачун (усмени). За њега има у природи довољно материјала и то толико, да у школи учимо неке идеалне бројеве оваца, коза, свиња, крава, лептирова, врабаца, и т. д. док овде баш стварне.
5. „Јестаственица (Минералогија, Ботаника и Зологија). Где су све оне ствари и животиње, о којима ми водимо разговор у школи, а у ствари их не видимо% — У природи. Ми истина олакшавамо рад у школи са сликама, али су слике далеко од истинског природног етвора. Нека деца не могу ни да разликују боју од боје, није им око извежба-
но за разликовање сенчења, па им цела слика изгледа, као нека обојена замавотина. Тамо ћемо у природи изучити природу — јестаственицу.
6. Физика (Физички и матем. земљопис. хемија). Кад смо у пољу одмах ће нас сусрести ветар, а то је добар пострекач дз нас сети на њега самог. Магла, облаци, киша, снег, град ; ветар; светлос сунчева, муња, дуга, грмљавина, сунце, месец, звезде ; исток, запад, север југ ит. д. нуде нас својом услугом. А у школи: Говоримо о месецу, а не посматрамо га; о истоку и не посматрамо рађање сунца :: ону страну и т. д.
“. Полска привреда. Ићи ћемо код сељака, помагати му у раду и учити. А шта ће те боље од активног рада ' — Калемићемо по пољу, кресати, подвезивати, пресађивати, учити се и науци и врлинама и то је боље но идеалисати и дремати у школи.
5. Поука о здрављу (хигијена). Ветар нам сам казује да треба да затворимо хаљину на грудима. Таке примере треба узимати и о њима причати. Кад се види, сретне, неки богаљ, очигледним примером могу се деца уверити, како је скупо здравље. Знојење, умор, хладна и влажна земља, младо сено, ошипка, по носу и т. д. благо је за приповедање.
9. Веронаука ч морал. А шта да речемо о овоме! Зар да се то не може ван школе учити • — Може, те још како ; боље но у школи. У школи немамо живог примера, помоћу кога би могли развезати говор и извести моралну поуку. Све што се ради из ове науке у школи, почне се од неког почетка света, па се иде крају и не нађе му се крај. Неки и неки примери међу децом у школи могу да буду пострекачи