Učitelj
жив их на леђа кога њиховог друга и то се звало ћогвте (од ћогав = коњ). У чувеној итонској школи, по речима „зресфаћот“ (журнал), тукли су децу
док им није потекла крв и то су их.
тукли за све: и за неумесан смеј, и за прелаз границе одређене за шетање и за погрешку у правопису. Прут су при васпитању тако ценили, да без њега нису били чак ни при васпитању принчева; но у том случају за погрешке принчева кизнили су у њиховом присуству другу децу, која су се називала ућррте-ђоуз т.ј. деца избијена, или одређена за бој.
Обравовани људи протестовали су против те дисциплине, која је безчовечна и која је штетна у педагошком погледу. Тако Лиман Коб, врли заштитник искључиво моралних мера, изражава се о томе овако: „Ја, вели он, потпуно уверен, да је телесна казна, као срество за моралну дисциплину сасвим противна истинитом и потпуном развићу друштвеног, моралног, религиозног и интелектуалног карактера оних, које бију; ја сам о томе уверени с тога, што та казна има утицај на ка“ жњене, унижавајући их и огрубљавајући их.
'Борђе Емерсон вели: „Главна повика,. против телесне казни јесте у томе, што она пробуђује злобно раздражење не само у ђака већ и у учитеља, па у њему више но у ђака. Мој властити оглед учи ме, да се тај акт пропраћа рђавим утицајем на онога, који се казни. Оно пробуђује у њему страшно осећање, које је својствено више злим духовима, но људима“.
Такви поједини протести против варварства и тираније у школама, као по-
једини показивали су врло незнатан утидај. Други су агенти помогли делу: општи покрет друштва унапред, развиће и распростирање науке, а с њима заједно опште ублажавање обичаја и хуманистичне идеје одјекнуле су иу школама. Теорија васпитавања почела се оснивати не на мистичним начелима, већ на изучавању човечије природе; њено ослобођење од грубих средњевековних погледа много је припомогло ублажењу школске дисциплине.
Сви ти појави, који су својствени европским школама, одазвали су се и у американским школама, јер је Америка кост од кости Европе и тело од њеног тела. И овде је тако исто, у почетку, учитељ био пуновласан, деспоцки владар у школи и усрдно је употребљавао исте мере, којим су се издашно користовала његова европска сабраћа. Друштво је такође гледало на прут и на друга дечија мучења као на преко потребан атрибут школи. Изузетак су правили неки секташи, нарочито Квакери. У тим сектама допуштала се телесна казна само у крајњим случајевима — али те су сектанске школе биле само изузетак. Општи пак карактер дисциплине био је европски, нарочито енглески, наравно, у неколико измењен према американским местним приликама.
За последњих 30—40 год. Америка, не престајући користити се у теорији васпитања, свим, што је израђено у Европи, толико је у својим школама ојачала да стоји на својим ногама и ради самостално. Њене народне школе, по њеном мнењу, у самој су ствари боље од европских. Она сад гледа да уведе универзитете по германском обрасцу. Све је остало она уредила. Што се тиче