Učitelj

како ви зовете — па по еретном изласку из те борбе казати чиме се учитељи боре и шта је у стању да учини спреман човек; да ви покажете последице вашег васпштања. Тим би, господине, отворили воље многим да се истински спремају ва учитеље; тим би подигли значај наше „учитељске школе“ и у нашим очима, и у очима страног света. А шта сте овим учинили '% Показали сте да наша „учнтељска, школа“ бајаги — није у стању дати спремна учитеља кои у васпитном послу не зна за реч немогуће.

Ви сте, господине, хтели да преставите „што вернију слику школе овог краја“ али сте тиме открили своју слабу страну. Ја, господине, знам да паметан лекар никад неће свом болеснику казати јачину болести до год га не излечи а кад га излечи онда му прича све и сва. А шта радите ви % Ви признајете да је земљиште обрасло трњем па сте малаксали ајош ни ашовом нисте ударили у зекљу. Како се ово слаже са начелом поступности ' Алп не, моје је перо грешно ово споменути "јер знате, ја немам ТаПИЈу на учитељсгво,“%) Ви говорите о неким немогућностима које вам смећу да влашчад научите српски. Ви, педагог па говорите при васпитању о немогућностима. Шта ли ће рећи они што уче главо-нему децу ' Штв да рекнемо ми пигмеји, који не прођосмо кроз „учитељску школу“ % Ми се не смемо ни пожалити ни пдхвалити јер би нам ви очитали све да

%) Ово није било нужно спомињати, јер човек све што уради -- то једино саморадњом може да уради ; други му људи само помажу м дају материјала за. саморадњу ; па и овде »тапија“ није никакав доказ. ур.

420 |

се пушимо; ви би нам показали врата Дворане у којој се учитељ учи, ви би нам пуцали под нос тако да би од кијања или ослепели иди поцркали. Верујете ли ви да од кијања може човек ослепити или црћи! Ја верујем.“)

Ви сте углед — који сте евршили „учитељску школу“ па у место да тражите начин како да се томе злу доскочи, ви сте ударили у запевку ; предлажете неке измене као какав скупштинар, и буди те Бог с нама -— хоћете да се овај стари хрђави начин школовања -— у овом крају сруши па нови подигне и т. д. Мој драги, господине: (О. Њепз раш! тјеиг диз5 реит фи Т'аштав.“ А знајте да наш народ слабо верује речима, он хоће дела ма и бев речи.

На рачун ти тешкоћа уводите и једну тешкоћу каја је доиста замашна али не немогућа. Наводите како сео једном влашком речју казује значење више српски речи и да с тога и не може се научити српски.

Чудновато ! господине. Да вам наведем неколико речи једног европског живог језика који мало више има тешкоћа до ли влашки на пр. Сунове, братучеда, братичина, нећака, сестри сина — каже се [а тесе. Вући; уцати, стрелати, палити, опалити, избачити, метатт каже се ћгег. Жегов њен каже се зоп. Његова њена каже се за и т. д. и Т. д. Ако сте докони завирите у Франц. речник тамо ће те се о овом уверити. — Али опростите ми ја сам сметуо с ума да се у „учитељској школи“ не учи Француски што није до вас кривица.

ЖУВиди : „Дуван с погледом наздравље“ стр. 87.