Učitelj

1

внања и васпитања у школама То је учитељ.

Сад би било на реду да рекнемо коју више о учитељу, али као да нам то неће простор овога чланчића дозволити. А најпосле што и да говоримо ' Ко је то, што не вна ко је и шта. је учитељ % Ко је то, што не зна како је тежак и мучан посао учитељев ' Ко то не би знао : како је мучно искупити по четрдесет, педесет и шездесет и више малишана нежних, невиних , са разним навикама, разним склоностима, и најпосле разним способностима, па их учити, васпитавати и у ошште спремати их за живот % Ко не би знао: како је тешко угодити свима тим малим створовима, а опет се држати евију наредаба и свију законских прописа, који се врло често сукобљављају са интересима појединих школских општина и појединих родитеља ' Ко све ово не би знао, и још много других ствари, које учитељу отежавају посао, или му бар наносе веће и мање непријатности у раду '

Сад да бацимо узгред један кратак поглед на учитеља, као на једну чињеницу у држави. Какво он место заузима у држави! У сваком погледу веома важно. Важност учитељевог поаожаја у држави ми знамо еви, а сам учитељ треба да га зна најбоље. Он мора потпуно појмити свој свети позив и разумевати га до ситница. Он мора знати, да је његов позив од великог утицаја на бољитак читавих нараштаја народних. Он не сме ни за тренутак сметнути с ума онај велики задатак, коме је посвећен, и који мора отаљавати са свом збиљом. Његов рад стоји у најнепосреднијој свези са будућношћу

| толике деце, т. ј. управо он је једна | од најважнијих чињеница у развитку

и напредовању све оне деце, којима он буде наставник. Најбоље је још да кажемо кратко и отворено ово: ако учитељ ради тачно и савесно свој посао, ако се труди од срца да своје ученике упути што је више могуће у ономе, што му се наставним програмима налаже, онда такав наставник врши један мали, али тежак и благодаран задатак у народу у коме живи. На против ако наставник врши свој посао овлаш, са мало воље и труда, колико тек да се одржи у своме по-. ложају и да прима плату, онда се он треши о ону децу, која му се поверавају, о државу, (и непосредно о народ) у којој служи, о будућност свога, народа, и на послетку греши се о своју савест, ако се то сме рећи за, човека, који хоће да греши. Толико о позиву учитељевом.

Још у почетку нашег чланка казали смо како је ревизија од врло пресудног значаја и за школу и за учитеља. То нам је и дало повода те смо неколико речи више рекли и о начину ревизије и о позиву и положају учитељевом. (Сад можемо рећи коју реч, која се непосредно тиче ревизије, која, се има ове године извршити у основним нашим школама.

Држава има права и разлога да врши контролу над свима радницима, који врше опште народне послове. Она сматра, као што и ми појединци знамо, да смо ми људи грешни, и она тражи пута и начина, како ће грешнима нелати да греше, а кад греше

како ће их поправљати, Осем тога она |и треба и мора да зна све оне ресул-