Učitelj

218

тате, који се постижу на појединим пољима народног и државног живота. Ти ресултати сазнају се у разним струкама на разне начине, а у основним школама помоћу ревизије. Свакоме је већ познат онај законски пут, којим се постављају ревизори. Сваки зна и задатак тих ревизора. Они су дужни да оцене онај успех, који су наставници основних школа постигли за време трајања школске године. При томе оцењивању они морају имати у виду све оне околности, које наставнику отежавају или олакшавају посао. Но од свију околности најважније су три, које ревизор ни за живу главу не сме изгубити из вида. Он мора озбиљно пазити да не учини криво ни наставнику, ни ученицима ни држави. Наставнику ће учинити неправду, ако му добро не оцени све околности, које стоје у свеви са његовим успехом, и према томе не оцени и сам успех, од кога му зависи даље напредовање у служби. Ученицима ће учинити криво, ако наставнику прецени успех, па ма да никаквог стварног успеха и нема. Јер одиста не би било право ни корисно само гледати да се добром оценом, која се даје наставнику помогне њему једноме, % да се одмогне и нашкоди толикој деци, коју он учи и васпитава, и коју ће још учити и ва-

_њихов суд меродаван.

спитавати. То знају и сами учитељи, и они треба да се потруде да свакад ураде колико треба и да не чекају ни чије милости. Исто тако ревизор се греши и о саму државу, кад наставнику даје бољи успех, него што га он заслужује. Држава је позвата да награђује и одликује добре раднике, и да спрема и заводи инштитуте из којих ће давати народу добре раднике. Она то може чинити само онда, кад зна право стање ствари. Какви су наставници основних школа, колико оне одговарају своме позиву, то морају држави казати ревизори, и за њу је Тако дакле не треба „ни по бабу ни по етричевима, већ по правди.“ (Само истинито престављање држави, само истинито оцењивање наставничког рада, може донети користи и напретка основној школи и настави. Само правичним оцењивањем могу се радници наградити, а лењи и нерадници казнити и натерати да свој посао раде како ваља. Ревизоров рад није лак, није пријатан, али његово правично и озбиљно престављање и оцењивање наставе може донети обилате користи и школи и народу и самим учитељима. То је наше уверење.

) ја. М.

но -њ

Нако да се побуди и изазове пажња код ђака при настави.

(СВРШЕТАК).

Даље све то не би му се десило, | ставио план, и постарао се те прибрао

кад би водио рачун, и за времена са-

| нужне доказе којима ће се служити,