Učitelj

Гласник“ од те године, стр. 638—651) а за више 10. септембра исте године ПБр. 8990 (в. „Просветни Гласник“ од 1883 године, стр. 688 694). Кад деца буду полагала испит, ви ћете, пре свега обратити пажњу на предавање појединих наставних пред-. мета т. ј. да ли је исто вршено у духу педагогије и сувременога стања наука. Нарочито ћете гледати да се уверите: је ли она маса знања коју су ученици за годину дана изнели из појединих предмета у истини тако појмљена од стране ученика, да се сме с пуно разлога рећи: да ученици свесно располажу прибављеном сумом знања, да им та маса не притискује памћење и полет духа њиховога, него да је задобивена свесним радом и саморадњом од стране ученика уз припомоћ наставника, и да је тако обрађена, и прерађена да се ни после школе неће угасити или поборавити. И ако, се сваке године све јаче и више констатује да велики део. наставника 06новних школа све боље појима своју дужност у том погледу и да је настава у опште постала, у последње време рационалнија и сувременија, благодарећи разноврсним поднесеним жртвама, опет ћете нема сумње, наићи и на таке наставнике, који су дресуром, нарочито на трошак дечијег памћења, постигли оно што се тражи од наставе у основној школи. Ви ћете, тога, ради, добро на око узети рад таких наставника, и постарати се да сазнате: којим су путем деца, под наставниковом руком дошла до онога знања којим на испитима парадирају т. ј. да

ли учењем од речи до речи из штам- | паних учебника, школских или из неких )

скривених диктата учитељевих или прекомерним меморисањем у школи онога што је учитељ преко годинс предавао или ма којим другим начином. — Све што у том обзиру као неумесно приметите, изложићете у извештају који ћете по севршеном · послу имати да поднесете. Исто тако и код сваког другог наставника, ви ћете за сваки наставни предмет у извештају своме назначити, како је предаван т. ј. да ли с потпуним разумевањем од стране дечије, или више механички, без икаква трата од разумевања или с мало и недовољно схватања садржине изучаванога наставног материјала.

2. Као што је правој настави задатак да знање задобивено у школи очува и за потоњи живот учеников, исто јој је тако главни задатак и то да по свему буде васпштна настава у правом смислу те речи. Настави која не васпитава нема места у основној школи. Народни подмладак, који се налази под слеменом школским, треба још док је у школи да задобије сталних, ваљаних навика и бару клици одличних врлина, бев којих се не може ни замислити здрави и истинити напредак у друштву. Ако се свеколиком наставом у школи не иде на то да деца постану уредна и тачна у отправљању својих дужности (као што су: долажење на време на предавања, уредно похођење школе, тачно и чисто израђивање писмених задатака итд); да се навикавају на уљудност и пристојност у понашању према старијима и на блатост и усрдност према друговима; да. не само појимају важност истине и нискост лажи него да су и упућена у савесном придржавању истине; да су