Učitelj

може ући књига, до ли она, коју држава држи да јој је најбоља, она мора бити најбоља, јер држава све чини, да би најбоље што је произвела. Дакле у том погледу има монопол, и то се показало.

Читав ред вњига у области педагогије, које нису само опште одобрене у земљи, не само да су их препоручиле препарандије држави и доњоавстријском земаљском школском савету, него су толико пута издаване показује, да тим књигама није потребно државно одоб_рење, које су преведене на мађарски, енглески, холандски, шведски, влашки, руски и талијански. Поред све препоруке, ове књиге нису добиле одобрење од владе, но су проглашене, да се не могу уносити у наше препарандије, а онда кажу: нема књига према данашњем учебном плану за препарандије, које су згодне за нашу земљу ; дакле влада их мора сачинити, јер је ту пот: реба. Али је јасно, да држава управо "немогућим чини сачињавање таквих књига. Којв ће књижар издати вњигу само за оне две препарандије у Доњој Ав-

стрији ' Тиме, што су препарандије у

државним рукама, створен је монопол за све књиге, које се на то односе.

Даље не може се избегнути, да ће за оне заводе, који, као народне и грађанске школе нису истина под државном управом, али их држава посредно надзирава преко својих земаљских и среских школских надзорника, да влада — и ја мислим да онато хоће — има уверење, да је издала најбоље, књиге дакле да није иначе, но да ће она преко својих органа порадити, да се те најбоље књиге свуда уведу. Сувише ја бих влади замерио, кад она неби желила да заведе што је најбоље а у томе је

52

| владина погрешка; она овде странка

је у својој ствари ; тиме пак, што је влада странка у својој ствари, да је издаватељ, па у неком смислу и писац, она је већ у напред преокупована, или је бар под сумњом да је то према сваком предузећу другом, те је веома основано страховање књижарства, да ли ће увек добити владино одобрење за. књигу у истој сфери.

Већ сада врло је тешко за писца једне школске књиге, да само дотле, дође, да му се вњига печата. Шта му вели вњижар: Е, господине, вашу књигу могу само тако примити, ако имам каква јемства, да ће се она продавати. Мислите ли, да ће је влада одобрити Сиромах учитељ слегне раменима, потражиће можда овог или оног, али мора се ослонити на случај, јер ствар не зависи само од мњења једнога или другога стручњака у земаљском школском савету него и од вишега мњења, министарства, које је често посве другојачије.

Узмите сад према писцу ц. к. накладу, који не умаљава свој рад, него га умножава, а о томе и јесте питање.

Већ у одбору јасно нам је речено, да су посве озбиљне припреме учињене, како ће се посве нови учебници дати препарандијама а грађанским школама, који ће одговарати свима прописима данашњег учебног плана, јер нема такВИХ учебника. То је дакле у највећем размеру обнављање а проширавање деловања ц.-К. накладе, па не понављајући што је речено са народно-економске, правне, школско-техничке стране, морам изјавити, да никад нећу пристати на то проширење, јер бих дошао у противословље са целим мојим школким радом, кад бих хтео такву препону