Učitelj
66
што богатија знањем, моралом и здрав- | Бугарима, па другог доказа неће нам
љем, како би достојно могла очувати |
име својих предака и своју народност. Ово изношење својих мисли о допуни овога закона о основ. школама спада у дужност наставницима тим више, што је просвета а нарочито основна школа добила свога министра, који је и у пређашњим својим положајима познат кло радник на унапређењу наше овновне школе и што се једино вршењем јасних, оштрих и напредних закона и законских наредаба може код нас осигурати темељ напретку нашој основној школи. Погле_дајмо на оне државе и народе код којих је проценат неписмених, готово једнак са нашим процентом писмених, какве ли су им основ. школе и колико ли се троши на њих, па се нећемо зачу Аити оноликом напретку таквих народа и држава у сваком погледу.
Кад би наш народ неком срећом био образованији од свију оних народа и држава са војима долазимо или можемо доћи у додир и саобраћај, било у тргонинском или у ма ком погледу, те би као такав сам своје потребе и дужности могао оцењивати и хтео савесно вршити, онда би ми задело били за то, да се њему самоме повери да се стара и брине како о осталоме тако и о своме обравовању. Но какоје у томе сасвим други случај са нашим народом, те он мора
што брже трчати, а никако свакати, |
да би достигао друге народе, ако мисли као народ српски и српска држава опстати, јер познато је, да необразованији народи ма колико били велики бројем и снагом, претапају се у образованије па ма и мање са бројем. Сетимо се само имена „Бугари“ и турског толиковековног насиља над Србима, Грцима и
нужно бити у потврду том ни говорити. У данашње време то претапање извршује се пошто се онај народ који хоће да се претопи, прво што више економски па затим и политички сатре, па му се онда народном основном школом натури онај језик онога народа у који хоће да се претопи. Да је основна школа за ово врло моћно средство, то ћенам поред осталог и историја општа моћи довољно дати доказа. Па као год што се са рђаве стране може основном школом јако утицати на неки народ, тако исто моћи ће се и са добре стране силно утицати на тај исти народ основ. школом.
Потрудимо се, те за раније уредимо нашу основ школу, како би кроз њу у нап народ пустили само оно, што је ва њега корисно и потребно. Тиме бисмо једино веома много смањили број 8л0чинаца и преступника у нашој земљи, а и себи олакшали и осигурали живот и имаовину много боље, него што је то данас учињено.
Сад да пређемо на излагање наших мисли о допуни закона о основ. школама. да сада ћемо говорити само о оним члановима тога закона, који су досад врло мало или и недирнути остали.
Члан. 4.
Са овим чланом ми се потпуно слажемо, само бисмо имали радо додати своје мишљење о уношењу књижевности у нашу основну школу.
Познато је, да је скоро девет десетена целог становништва наше државе земљораднички сталеж а тако исто п08нато је на каквом ступњу стоји наша, земљорадња, од које зависи благостање целе земље. Да би дакле снагу целе