Učitelj

С ех6

долазе у слабачке и невеште ручице почетника. За то ваља пазити на ове две особине код гвоздених пера : прво, да су доста еластична, и друго, да им је врх доста широк. Ученици сами не могу да нађу и да изберу овака пера, за то је дужност наставникова, да таква пера набављају и раздају деци, ако то неће да чини школски одбор. Што се тражи да су пера еластична то је за то, да лепше исписују облике, и што је лакше владати њима; да је свакоме врх широк то је за то, да ученик лакше влада пером, јер шиљасто забада сеу хартију.

в). Мастило. По најновијој наредби Министарства просвете заказато је, да се не смеју ни у једној школи правити клупе по старом обичају, које не одтоварају ни узрасту деце нити пак раду. Нове клупе поред осталих добрих страна морају имати и ове:

аа). Мастионице да су урезане у клупама и са поклопцима, који ће чувати мастионицу да у њу не упадају ситне длачице и прашина и др. ствари. | Те ситне ствари улаве у расцеп пера | и онда се квари писање. До душе те | мале незгодице отклањају ученици, који | су више владали пером, али новајлије | не могу то да спазе, и ако виде да | им црте приликом | што треба. |

|

џисања не иду као

66). Наставници морају, ако хоће да | мрље уклоне при писању, да покажу | ученицима колико мастила сме да буде | највише у мастионици. Ово је нужно | с тога, што при умакању пера у мастило, ако је много мастила перо се све напуни, па чак и држало се до некле обоји. Новајлије тиме одмах прсте умрљају, а то се не сме при писању дов- |

волити нити трпети. Ваља толико сипати мастила да се перо не може више обојити но колико је нужно, па да може писати, а да не чини мрље нити да боји прете.

г). Песак или потапаче (хартије). И ово је средство потребно при писању, ако се хоће да не губи у времену чекајући док се исписано не осути. За то ученици треба да спреме у хартијама, кутијама или песконицама песка, или место тога потапаче. Почетницима су ове ствари непознате, за то наставник треба са сваким средством на по се да упозна своје ученике ; да им каже потребу и начин како се речена средства употребљавају да би се прописи што пре исушили.

Кад је се овим свршено онда се тек приступа раду и употреби њиховој, и тада вредан и вешт наставник пази да ли се сви ученици користе овим средствима и како, па невичне поучава и потпомаже како би се пре до цељи дошло, а да се много времена не губи.

У многим школама наставници слабу пажњу обраћају овим средствима, јер држе да су то ситнице, и да се без њих може вршити настава писања. Али кад се упореди час писања у њиховој школи, с часом писања у школи где се обраћа јака пажња на ова средства и њихову употребу, онда се тек види шта вреде ова средства и колико потпомажу дисциплину у тколи поред рада

·" у писању. У таквој школи на часу пи-

сања нема прилика да се наставник љути, мирећи узнемирене ученике, који кваре ред. Ето и то је једно моћно средство само кад се паметно руководи, па за

то питоми децу и даје слатке часове

наставницима.