Učitelj

6). Мастило. 0 томе, како да се

умочи перо и колико, речено је напред, | и овом је приликом нужно деци пока- | зата да се мастилом праве на пропи-

сима мрље, што се никако не сме до-

пустити, јер је то врло гадно, а про-

пуштањем таких погрешака убија се код деце укус за лепо писање. За то

треба наставник пред децом да покаже

све могуће начине и узроке, којима се иде на руку да се при писању направе мрље: да умочи перо повише,

па да на пропису направи мрљу. Такве мрље могу канути на хаљине и покварити их итд. Ове и овима сличне маневре, извршене пред децом, остављају јаке упечатке, и после тога наћи ће се врло мален број ђака, који ће правити мрље, јер ће им свагда оваки чинови бити на уму чим се командује: „СОпремите се за писање“. Овакав начин много више помаже но стотинама заповести самога наставника.

в). Потатаче. Доиста ово је једно ново средство за наше основне школе и многе учитеље, и зато ће можда многи узвикнути: „Ово је раскош куповати код толиког нашег песка“. И ја до

да га издигне више прописа, заљуља и дрмне

душе признајем да је много лакше сушити исписане прописе песком но по- |

ЈЕ

тапачом, али ко је посматрао час писања у школи у којој се само песак употребљава, знаће и признаће да је то велика дангуба, јер једног минута видиш у рукама ученика пуно кутија од палидрваца којима су горњи капци избушени иглама, и кроз те рупице јури песак на прописе, па се често пута дешава код многих да и капак заједно с песком падне на пропис. Осим тога ваља песак вратити опет у вутије кроз рупице или да се капак отвори. А зар није то дангуба ' Међутим потапаче за целу годину не стају толико времена колико стаје само песконица којој се сваки час мора отварати и затварати капав.

Наставник, који води озбиљну бригу о времену, реду и успеху свагда ће употребити ово средство и ако има више посла с њим но с песком. С тога уносите, колеге, потапаче у школе % Ну тада није довољно само казати: „овако се и овако с њиме ради“. Не. Мора наставник неколико пута сам да покаже деци како се њима суше прописи, како се и од чега морају чувати, јер ће у противноме елучају гледати својим

очима каконеки њоме умрља сав пропис,

други само линију итд. '

Па Фер —-_-___----_

ПРАНТИЧНА ПРЕДАВАЊА.

|

МА КЕДОНИЈА

(ПРЕДАВАЊЕ У ТУ РАЗ. основ. ШКОЛЕ)

Т Име, границе и величина, На југу од Старе Србије, пружа се јелна, српска земља — чак до белог (егејског)

мора — што се зове Македонија. — У њој живе по највише Срби, а има мало Турака, Грка и Цинцара. Све те народности нису п0мешане са Србима, него заузимају врајне делове Македоније. Они су се доцније у те крајне делове Македоније (благодерећи Турцима и њиховим властима. Ур.)населили.