Učitelj

ваља поступати, према ономе што се ради по „вољи“, а друкчије према ономе што се ради несвесно. У првом случају треба казнити без икакве претње и ваветовања, јер тада ради сама васпитаникова савест, казујући му узроке казне. Казну ваља извршити са свим озбиљно и ладно, онако као што то чини и сама природа. У другом случају не треба казнити, јер је дете учинило зло несвесно, па нема у унутрашњости својој саветодавца који би му показао кривицу и признао казну. Овде треба убеђивати васпитанике да су и та њихова дела зла и давати им могућности да се свесно њих клоне. Овако ће васпитач бити праведан, а правда је први услов за задобијање аукторитета.

· Сем овога васпитач мора да је добро упознат с материјом васпитања и да је

244

проникнут. Треба, дакле, да је зналац. Што је више његових грешака, тим горе по сигурност његовог аукторитета. Он мора бити уверен у последице које ће. произићи, ако његов васпитаник учини овако или онако. Не испунили се оно што је он своме васпитанику нагласио, његов се аукторитет поткопава, а васпитаник се натерује на јогунство, т.ј., да ради оно што му се забрањује.

Но најтеже је искорењавати љубопитљивост (с лоше стране). Ту је управо само један начин могућ, а то је: не дати деци прилике да долаве у односе са појавима што саблажњавају. Али и тај је начин веома тежак, јер ко је у стању да подигне бедем између васпитаника и друштва и природе“ Ко може имати ува се вечито и до крајности обазривог васпитача! ....

(ПРОДУЖИЋЕ СЕ).

нв чтењ--<—

НАНАВ МОЖЕ БИТИ ШКОЛСНИ ОДБОР

Одбор школски преставник је школсве општине. Његова је дужност да одржава и унапређује школу: да је снабдева. свима, потребма ; да се брине за њено унапређење; да води бригу, да ученици уредно посећавају школу; па још да води надзор и над самим учитељем. — Дужности заиста врло деликатне ! — Једном речи одбор школсви је установа, од које зависи напредак или назадак у једној школи.

Свестан одбор школски кадар је, да узвиси школу до највећег савршенства, а несвестан кадар је понизити школу до најнижег ступња кварежи и неморала. — У одбору школском дакле јасно се

увиђа, до којега су степена савршенства дотерали грађани једне школске општине на спрам школе — на спрам просвете. —

Има пуно примера у Србији, где су поједини одбори школски начинили чуда у напретку њихове школе. Има, велим, одбора такових, који су своју школу извукли из прашине и уредили је да цвета. У тим местима заиста су срећни. грађани ученици и учитељи.

Али ево несреће, где поред оваквих свесних одбора у Србији постоји и грдан број такових, који својим радом и _ понашањем наспрам школе и учитеља, не само што школи не користе, но још _