Učitelj

. 247

измашљотине, — нема краја. — Но ДО вакве нискости може доћи одбор један у овом смислу и шта може претрпити један учитељ од тога, знала би нам казати само архива Министарства просвете, која је заиста препуна материјала из Прокупља.

Насигурно тврдимо, да нема учицеља , који је био у Прокупљу, а да због понашања одбора не проклиње час, када је ноименован за Прокупље.

— И прошлогодишњи одбор овд. био је веран начелима својих претходника и истинити насљедник њихових. особина.

До каквог је пак савршенства у својој ревности он дошао, видиће се само из овог јединог примера:

За многе неурености и неизвршења законских прописа, управитељ овд. школа, приморан је био жалити се Министру противу одбора. Одбору би то криво и услед тога окоми се на управитеља, да му се пошто по то освети.

Не прође дуго време, управитељ школа прокупачких постаде: „пијаница, блудник, нетачан у својој дужности, неспособан за то, глуп, луд, и шта ти још не!“ И о свему овом тужи га одбор Министру. Министар је одмах наредио да полиција то дело извиди, услед чега је управитељ узимат на одговор и суочаван са одбором. На чему ће се ствар свршити не знамо. али у колико познајемо управитеља не би рекли, да је истина што одбор износи противу њега. Ми смо тврдо убеђени, да је одбор све оно противу управитеља изнео једино из мржње, па баш због тога, праведно би било, да — ако се то не обистини одбор буде строго кажњен.

Одбор је чак тако далеко терао инат управитељу, да му је осноравао право

на квартирину с тога што је овај седео у једној врло простој кући — сламари.

По нашем мишљењу одбор нема права на то. Управитељ ту не може бити оштећен материјално, јер је он и пристао бити оштећен морално за љубав материјалне добити.

Ми заиста не можемо се начудити ушравитељу, да се толико понизи, па да се усели у један најзабаченији крај ове вароши и то у вућу — сламару, која се може рачунати пре као колиба, но као кућа, али исто тако чудновато је — управо невероватно је — што одбор присиљава човека на већи комодитет. (ве што би могао одбор учинити било би, да га опомене и најпосле да јави министру, ако је заиста налазио, да то не доликује учитељу — а тим пре управитељу. Али у место тога Одбор је толико ниско шшао, да му је најзадње измишљотине придевао као цељ што ве у онај квартир уселио. Дакле одбору је главна намера била, да и ту кињи и оптужује управитеља као човека, поквареног. -

Па кад се одбор овако понаша на спрам учитеља, може ли онда учитељ бити дрво па само да ћути! Није ли са свим природно, да учитељ заузме земљиште с којега ће себе и свој положај бранити: И онда, може ли у таквој школи бити напретка '

Дакле, одбор школски као што је овај у Прокупљу , не само што ништа школи не користи, но од грдне јој је штете.

ЏШризнајемо да је то установа врло деликатна, напредна и корисна, али кад је у власти људи, који су на свом месту, а не као ови у Прокупљу.