Učitelj

338

о. рис внов

Гајење мале деце. Марије Манасејине. Превела с руског Д-р Драга Љочић. У Београду у Државној штампарији 1885 г. Отр. [– Ш. и 1—190, велике осмине ХХТУ. издање Чупићеве задужбине. Цепа 2. —

(НАСТАВАК).

Да рекнем сад неколико речи о самој књизи: „Гајење мале деце.“ Писац је ове књиге женскиње, (које се многим ауторима служило при писању ове књиге). У толико треба више обратити пажње овој књизи, а нарочито наше женскиње, које ће ваљда бити задовољно са судом Марије Манасејине, пошто је и она њиховог пола.

Марија Манасејина даје неколико врло важних напомена матерама, од којих ћуи ја неке са својим коментарима овде навести :

„· · · Трудне жене не треба да иду ниу позоришта, ни на балове, у опште на скупове, где се многи свет скупља, а где је међу тим мала просторија, где горе многе свеће лампе, јер у таквим местима, не само да је ваздух загушљив, него у њему и нема доста кисеоника. Такође препорчујемо трудним женама да не иду 9 цркву....“ А вако је код нас у овом потледур.... Госпе не остављају ни једну беседу, свадбу, село, бал, забаву итд. а да не иду, па иако им је трбу до зуба, што веле. Све трудне жене у опште ревносно посећују цркву и сматрају да је то нужно и потребно, а о рђавим последицама и не помишљају. Време је да обрате више па жње на себе и на стање у коме су, па да се ману и пркве и забава и свега што њима и детету може нашкодити.

„. ...Трудна жена не треба да носи мидер нити шта , што стешњава груди... .“ У опште жалосно је и одвратно видети женскиње утегнуто мидером без икакве нужде и потребе, услед чега одмах пада. у очи бледоћа лица, убрзано и тешко ди-

сање, као да је сипљанво. А још је жалосније и одвратније посматрати трудну жену утегнуту мидером. Каква ли њу невоља гони, да се под старост, кад јој време није, утеже мидером 7! Девојке се обично изговарају да се утежу мидерима, за то, што већина мушкиња тако хоће; њима се, веле, допада спољашност, а на оно, на шта би требало да обрате пажњу, не обраћају је.) Мени се чини, да је ово празан изговор, п да већина мушњиња то не тражи. У осталом и кад би тога било, тенскиње треба да се толико узвиси, па да не угађа глупим, неразложним, шкодљивим и излишним захтевима мушкиња. А шта, да рекнемо за жене које носе мидерер Какав је њихов изговор Никакав! Томе су највише криви њихови мужеви Ништа није горе, но посматрати жену кавог левара утегнуту мидером. Нема ваљда ни једне хигијене, која није осудила мидере као штетне, шкодљиве и убитачне. Лекари су свега тога свесни, чак ће вам о томе и теорисати, па ипак неки лекари допуштају својим женама, да носе мидере и да се њима утежу ! Тиме дају и нехотице изговор осталом женскињу, које обично вели: „Лекар најбоље зна шта је шкодљиво, па и његова жена носи мидер.“ Из женске тоалете најпре треба. протерати мидере, па онда редом све шкодљиве и излишне ствари.

Писац даље вели;

„... · Такође није добро, да трудне жене носе обућу са високим штиклама мрво за то, што се жена може врло лако омакнути с камена а друго и за то, што је тело услед тога наклоњено сувише напред, а све ово се одзива и на материцу, па дакле и

5) Помоме мишљењу чела, је лепша од осице, те и у погледу «естетике» женскиње је лепше без мидера него у мидврима. Женскиње у мидерима посгаје одвратно, нарочито кад св помисли на ужасне рђаве последице од ношења мидера. —