Učitelj
348
тога сам мишљења да се то питање, управ | а на место тога да се стави што корисније,
та излишна дебата, скине са дневног реда,
Београд, 30. Јула 1886 од.
==
нпр. који предлог.
Члан глав. одбора учит удружења, Никола Стојановић.
ЗАПИСКИЦИ 1 УЧИТЕЉСКЕ ОКУЛШТИЦЕ
УуГ. САСТАНАК држат 6. Августа 1886. године у Београду у сала
велике школе. ПОЧЕТАК У 3 по ПОДНЕ.
ПРЕДСЕДАВАО :
Филип Видаковић,
Председник. Пре него што би прешли на претрес „о реорганизацији основних школа“, да се прочитају неки предлози.
Молим да г. секретар прочита.
Секретар Тодорић чита :
1. Предлог о управитељима у основним школама.
2, Предлог о отпуштању учитеља из службе и премештајима.
8. Предлог о изложби нужних учила и ручних радова на идућој скупштини.
4. Предлог да ученици који сврше осн. школу не полажу испит пријемни.
5. Молба за помоћ свршеног ђака учит. школе, Милорада Павловића.
6. Предлог на који би се начин извршила реорганизација осн. школа.
7. Предлог о храни ученика у заједници.
8. Предлог о заједничким становима у оси. школама.
Председник. Је ли скупштина вољна, да све ове предлоге упути извештајном одбору. (Вољна је). Дакле сви се ови предлози упућују извештајном одбору.
Председник. Сад ћемо да пређемо на претрес о реорганизацији основни. школа. Молим вас да г. потпредседник прочита ко се синоћ пријавио за говор.
Потпредседник Големовић. (Чита).
Председник. Има реч г. Којић.
Ђорђе Којић. Из говора г. референта и Мих. Протића видио сам да се двојако ту-
мачи реорганизација основних школа. Они разуму спољну и унутарњу реорганизадију и не дозвољавају да обе уђу у претрес. Веле да је могуће да се говори само о спољној реорганизацији, а о унутарњој да се не говори. Али не треба сметати с ума да је и сам рад у школи — унутарња реорганизација — врло важан по реорганизацију школа. Дакле као што се може говорити о закону школском и другим спољним односима школе, тако се исто може да. говори и о унутрашњој реорганизацији. Ја држим да у организацију долазе сви важнији Фактори оног што се организује, према томе ја мислим да не може бити говора о спољној реорганизацији, а да се не говори и о унутрашњој. Потпредседник је у своме јучерашњем говору врло лепо навео мане програма. Нагомиланост предмета, то је главна мана нашег програма. да поједине је предмете дато мало времена у распореду, јер за рад има само пб сата. Погрешка, је и у томе, што су на прво место стављени лакши предмети. Н. пр. на првом месту стоји Хришћанска наука док међу тим сваки зна да би ту требао да
"дође који тежи предмет, нпр. Рачун, јер
је мозак у то време најсвежији. Доброј организацији смета још нешто друго, а то су четвороразредне школе са једним наставником. Ја мислим да је мишљење Јов. Јовановића, да се школе, у којима ради један учитељ са четнри разреде, сведу на дворазредне. То је ствар која много смета, доброј организацији школа. О спољној реорганизацији т.ј. о односима школе према властима, нећу ни да говорим, јер би с тим далеко отишли пошто је то питање ведиког обима. На послетку ја сам мишљења, да се овај предлог прими у начеду, а спе-