Učitelj
Деца имају даста начина, за, играње, воља им, могу бирати колико год хоће. Васпитач дакле неће ништа. против природно учинити, ако какову игру, која у истини не одговара цељима играња, од деце одстрани. Знамо да деца која, су са свим себи остављена, која су напуштена, постају хрђави људи.
Кад год о оваћим стварима промитљам, увек се сетим дивне изреке једнога педагога: Покажи ми како се дете игра, па ћу ти казати шта ће од њега бити. Један песник вели: Дете је отац човека, — узев у овом смислу тако је, јер знамо да неће ивер даље од кладе.
Сва се деца не играју једнако. Има деце која нагињу телесним а има, која, натињу душевним играма. Овако верује, да су она деца жива, несташна, плаха, а ова мирна, тиха, спора. Па свако верује по томе, да често и она
деца која игледају за ограничену, могу бити велики мислиоци, велики људи. Јест, из дечијих игара може се предвидети њихова будућност. —
Дошао сам крају. —
По свему, васпитачи ваља да разуму важност дечија играња; ади ваља да, разуму и да цене дечије играње. Васпитачи ваља да пуштају децу нека се играју, нека у задовољству проводе то своје златно доба. Нека им не горче млађан живот, не дајући им играти се, — доста ће им бити горчине у животу доцније. Нека се деца уз надзор васспитача играју до миле воље, нека што обиљније постизавају благодетне цељи играња. —
Оволико у прилог решавања, моје педагошке расправе: Дечије играње.
Т. Марјановић.
<=
ПРИПРАВНА ШКОЛА
«да полак сахата може се на хартији написати какав закон и извести неко уређење школско, но треба знати, да то ако није промишљено и паметно урађено и изведено, може бити само оков, којим ће може бити за целу четврт века, окована бити слобода духа и спречен народни напредак.»
(НАСТАВАК).
Пошто сваки народ сам за себе преставља само један део од целог човечанства, и тиме се показује и трећа задаћа педагогике да доведе индивидуалност и народност питомчеву у хармонију са човечанством, са општим позивом у његовим тежњама. — То је се
падао. Дете не зна за страхоту у којој је, па за то и прелази преко страхота, као да их и нема. Дечије тело се ударом не позлеђује тако, као што би се човек у такој прилици позледно.
Хердер.
дакле васпитање дужно старати, како ће у неком смислу да поништи народни егоизам, као што је исто тако дужно да уништи и лични егоизам. Јер појединац, који зида и оснива своје благостање на развалинама и рушевинама, својих саграђана, а исто тако и народ, који тој цељи иде путем робљења, рушења и грабежи од других народа, подједнако су преступници и за осуду. Лозинка како за личност, тако и за