Učitelj

смање, а буџет министарства просвете увећа, па новцем, који би се отуда добио, подићи још неколико учитељских школа, те да добијемо што пре стручне учитеље ; поправити материјално стање учитеља, па ће тек онда преперандија имати више и бољих кандидата него академија; ово би требало учинити не само да то буде неки мамац, него још и да се правда задовољи, јер су учи"тељи, релативно према другим чиновницима, а с обзиром на важност и тешкоћу рада, мало награђени, и с тога обе наше преперандије не само немају довољно кандидата, него и ово што имамо стрчних учитеља бегају из учитељске у другу службу. Осим овога двога, тим

новцем требало би одмах подићи добре школе,

Доследност захтева од мене сад да кажем још и то, у чему ја мислим да се може уштедити Највише и најбрже може се уштедити кад се укину 'излалина звања ч установе, ч кад се смање велике плате неки чиновника. Која су то излишна звања и установе, и где се то прељева (још мадо па ће бити „из правног у пуно“) — познато је. Све ово

могуће је сад одмах остварити, и кад би се ово остварило имало би новаца довољно за ову цељ па претекло.

можда би и

Ето пута и начина како да се добију извори за унапређење просвете, лко се збиљски оће то да учини. Морам да кажем да ја овим нисам „пронашао барут“. Свг ово знало се и говорило одавно и давно.

Ја завршујем, 7 главном ово питање. Она остала питања остају за друге учитеље, и остале људе просветне струке; она на њих ишчекују. Сви они треба да имају на уму то, да ни овај изабрани одбор нема законите, него моралне обавезе за ту дужност; и да та иста дужност постоји и њима. Извршивши њу они не би учинили добро само овом одбору, ни учитељској скупштини,ни „учитељском удружењу“, па ни учитељима, него целом народу српском. Одбор за. слетав пројекта није свезнајући, он нема патент на знање, с тога му је потребно да чује свачије мишљење.

ФС. јоић,

учитељ

пи нв а Сва

ИСО ЈЕДНОМ ПРИЈАТЕЉУ

Драги пријатељу !

Ја сам тврдо уверен да се ти радујеш свакој новини, свакоме гласу о шкоди ; знам, да непрестано о школи и њеним пословима разбираш, те да би што год знао, како би могао поправљати што не ваља, уводити и примењивати што је ваљатно и корисно: како би могао величати што је за похвалу а вудити што је за покуду. — Па, велим, знајући то, потрудих, се дати напишем једно

нисмо из кога ћеш ти сазнати једну новост чути један глас за тебе. Може бити, да си ти већ сазнао и пре мене ту новост, но, ваљда, није ти пало на ум да је јавиш твојим пријатељима, или си нашао за добро да ћутиш. Еле, за то како му драто. Нема, замерке !

Ова новост, коју ћу ти сада, још један часак, казати не односи се на школу и на њене послове, (премда упливише млого и ва њу) — но се тиче искључиво тебе са-