Učitelj

206

главнијим људима те земље, а без ичијег одобрења и питања европских владалаца, уђе са својом војском у ту земљу и заузме је. Гувернера, који је био тамо као управитељ земаљски и остале чиновнике, који су били противни овакоме поступку, бугарски кнез збаци и протера, а понамешта своје чиновнике по земљи. Турски цар тражио је и захтевао, да кнез и његова војска изађу из темље, али он то нехте послушати. Европски владаоци нехтевши га приморати, да остави ту земљу са управом као што је и била, — оставилн сун до данас то питање о Источној Румелији још потпуно нерешено — за сједињење са Бугарском ; а одобрили су и решили само: да кнез бугарски буде у исто време старешипа као гувернер и Источне Румелије, који у свему мора договорно са турским

царем овом земљом управљати н слушати |

га; Ово је решено у 1886 години.

Кнез, који је све неправилности учинио, берлински уговор погазио и самовласно заузео Источну Иумелију у намери да је сједини с Бугарском, звао се Александер Батенберг. Њега су бугарски неки веливаши збацили са бугарскога престола. И он је отишао одакле је и дошао. Сада, Бугарском управљају до избора новога внеза три паметна човека, Бугарина, који се намесници или регенти зову.

Источна Румелија подељена је на 6 округа и 28 срезова.

Примедба. Између појединих одељака треба да дођу пропитивања,

Пожега.

Цвет. Радојиичћ, учитељ.

во С учањ—--<-

ЧИУДНОВИША ОДБОРА за израду пројекта реорганизације основних школа

Пишући пројекат за реорганизацију наших осн. школа — а у неколико јоши пре — стекао сам мишљење, да је одбору за израду овог пројекта, немогуће сад у8 овај пројетак пре скупштине писати ишта

о наставном плану, програму и распореду.

Ево за шта.

1. Зато, што треба претходно да скупштина одреди наставне предмете, и распоред наставних снага према броју разреда и ученика. Тј, треба пре свега да се зна, који ће се предмети учити у оси. школи, оће ли и даље остати по један наставник са 8 ин 4 раз. или ће се завести четвороразредне основне школе са 2 наставника; оће ли и даље бити по 60—7) ученика, код једног наставника ; па шта-више, треба, да се зна оће ли бити и даље продужне и више осн. школе; јер и ово двоје број ђака и продужне и више осн, школа, — мора се имати на уму при изради плана

и програма, пошто и они знатно упливишу _на рад у нижој оси. школи.

Ово треба да се зна пре писања плана, и програма поред осталих познатих и најважнијих разлога још и за то, што може одбор предложити рецимо да се заведу код нас четворо-разредне осн. школе с 2 наставника најмање те сваки да има највише по два разреда, а скупштина може решити да остану и даље четворо-разр. основне школе с једним наставником. Или, може скупштина изменити предмете које јој одбор буде предложио. И у ова два случаја, биће уништено све оно, што само је о том одбор мож'да месец дана стварао с тешком муком. У овом случају не би имаљи ни пројекат као основ за претрес.

9. Мишљења сам да се о том не пише пре скупштане још и за то, што ће се на овој идућој скупштини морати претре-

Мас а ~