Učitelj

_ 25

је кретало учитеље на рад, учинило је те су се образовали зборови учитељски на којима су се расправљала школска питања, или се држала угледна предавања, после којих је било договора како би се могло боље и лакше извести ово или оно. Ту се састајало више учитеља који су питали један другог о које чему, договарали се. Сваки се враћао кући са нечим новим а од тога су имали користи и учитељ и школа.

А шта да кажемо о учитељским свупштинама ' Треба ли и ту на дугачко развлагати шта су оне до сад учиниле и шта могу још учинити“ До сада је било три учитељске скупштине, а шта је на њима рађено, ми овде нећемо понављати, јер је то више мање познато читаоцима. Какав је тај рад био и је ли користио што год Ту ћете чути разне одговоре. Једни ће вам хвадити трећу учитељску скупштину, други све три, трећи воле само ово или оно, а не допада им се друго што, четврти веле да су се учитељи само „продуцирали и парадирали.“"“) итд. итд. Што се тако различно суди о учитељским скупштинама, то није никакво чудо, јер сваки гледа својим очима и мисли својом памећу, а мозгови нису лонци,

који се праве по јадном калупу. Номи

нећемо овде да побијамо мишљење једних, нити да поткрепљујемо мишљење других. Ми овде само тврдимо да су

и досадање три скупштине користиле.

учитељству и школи бар колико толико.

Они, који то одричу, то су људи, који мисле да су савршенства, на земљи и да све може бити потпуно савршено чим

') Тако нешто говораше нека голема глава, у једном чланку «Београдског Дневника.»

се роди, а тога међу самртнима до данас није било. Сваки је почетан тешав и готово у сваком предузећу може да се и погреши по што год, али такве ситне погрешке не треба узимати у 06зир, ако главна ствар иде напред мети својој. А да ли су Удружење и његове три досадање скупштине ишли напред мети својој“ Ми велимо да јесу, Замерке појединих, баш и да су умесне, то су ситнице, а главна ствар, ради које је и покренуто Удружење, иде напред путем својим. Да ли брво или мили само; да ли потпуно онако како би требало, или би и боље могло бити, то је сад друго питање. Ми мислимо да се не може рећи да Удружење није "ишло у напред , нити се може рећи да су досадање“ три скупштине од штете биле; а што се није постигло и урадило све, то је друга ствар. Ту би сад требало видети да ли се могло, па се није хтело; или се хтело, али је друго нешто сметало; или су хтели само неки, а други су само ћутали и нису ништа хтели потпомоћи итд. Као што се види, овде треба пуно ствари узимати у 06вир кад се суди о томе шта је до сада учинило Удружење и каквих је користи било од досадање три учитељске скупштине. Но ми и то нећемо овде расправљати. Ми ћемо у кратко напоменути важност учитељске скупштине и изнећемо шта би учитељске скупштине могле учинити, ако се само хоће, ако се само својски пригрли она цељ, коју је Удружење истакло и ако се на томе својски и озбиљно буде радило. А има ли шта да се ради и да ли треба радити Ах, та зар има кога, који би сумњаси могао питати тако што, кад је око нас

свуда више трња и корова него жита ' 185