Učitelj

450

Ае

ПЕДАГОШНА ХИГИЈЕНА

(зугјеће редавовтаце Е. рапуз)

(ПРОДУЖЕЊЕ).

риже (ОСНОВНЕ) ФУНКЦИЈЕ,

Ја тврдим, да се васпитање Физичко и умно потчињавају једним и истим Физиолошким законима. Ма каквог рода биле Функције, ја понављам речи Мопбајта: о пеп гашђ рав Тате 4 депх“ (не треба правити од целине делове). Прелазећи сад к расматрању питања, школске хигијене, зауставимо се пре свега на тако зване ниже радње организма и разгледајмо, шта је у ствари учињено за Физичко васпитање младог поколења. |

Дисање, с правом названо рађшша „убав,') представља једну од важнијих Функција организма и зато расмотримо најпре њега. Проничући дубље у саму суштину процеса дисања, ми морамо рављиковати два битно различна Фактора: средину, у којој се дише, и суб. _ јекта, који дише.

При изучавању услова доброг дисања пре свега обраћамо пажњу на први фактор, изоставив један од основних захтева: — имати у школи непрестано добар и чист ваздух; но извршење овог захтева могућно је само где је добар положај школског места. Према овоме избор места, за здање школе има, ОГра утицај на здравље ученика.

Шта нам остаје да учинимо за Хитијену школе Знајући, да се од дисања ученика у школи ваздух квари, и

1) Храна живота. Прев. _

кад угљена киселина у њему достигне до 0.006, он постаје шкодљив за ди сање, ми долазимо до чензбежног 81вључка : да мора бити што је могуће мањи број ученика у једној учионици, јер кварење ваздуха расте с бројем васпштаника, Ма каква била величина учионице, у њој никада не сме бити више од 50 ученика, ако се они више часова у њој баве. Но ако к овоме додамо , да се, сем дисања ученика, ваздух квари још и испарењима од пећи и осветљења, онда максимална цифра мора бити до 40 ученика. У колико је штетна у сличним случајевима мала и тесна учионица показују нам болнице, у којима смртност расте с увеличавањем броја болесника.

Други је услов: не занимати се никада више од три сафата не обновив ваздута у сали, никада 04 спаваће собе не правити гардеробе, умиваонице м др., пити бљиву правити нужнике, јер све то помаже само кварењу ваздуха, и распростирању болести“

Са испуњењем ових захтева у заводу, удесно. направљеном у архитектонском односу, а са снабдевеном нужном вентилацијом, ми можемо бити са свим обезбеђени од оних штетних утицаја, соји постају услед множине лица у једној соби.

Овде не треба испустити из вида онај значај, који има температура средине, рде се налазе ученици, По томе свака, школа мора имати свој топломер. Сред-