Učitelj

381

врло добар, а после сваких 5 год. ако им је резултат најмање добар. с |

При срачуњавању оцена. да се изостављају оне 20д. у којима је учитељ имао слабу или рђаву оцену. Ако је учитељ остао без. оцене које године, из узрока који није он створио, срачунаће му се остале оцене, и према њима добиће повишицу. Ове су измене Министар и Просв. Савет усвојили у Мају 1888. год.

Сад да повучемо паралелу између ова два предлога.

Пре свега морам казати да је оба ова овако различна решења донео један исти Просв. Савет у временом размаку само од 4 ме-: сеца, у ком се времену десила и промена владе! Тада је у Просв. Савету био и г. Ловчевић, па је заборавио за оно прво једногласно решење! |

Главна разлика између оба предлога и решења у томе је, што, по првом предлогу и решењу, оцене не утичу на повишицу,. а по другом предлогу и решењу утичу. Као што се види, ово је са свим велика разлика.

Као год што нема сумње да је овај други предлог — с утицањем оцена — бољи од садањег закона, по коме се добар успех. (3) не признаје за добар него треба преко добар (3'5); по ком једна слаба оцена урнише све три (или четири) друге оцене, па ма оне биле и одличне; и по коме, на тај начин, не може никад добити повишицу онај, који би у сваке 4 год. имао по једну слабу оцену: и онај коме би резултат био добар; — тако исто нема сумње да је и онај први предлог далеко бољи од овог другог. да добро разумевање оног првог предлога и решења — да оцене не утичу на повишицу — треба знати још и то, да ће и тада бити неког надзора, којиће давати кондуите, према којима ће се радници одликовати од нерадника, и нерадници ће се на неки начин приморавати да раде, само оцена бити неће; — бар тако је био решио. Просв. бавет, а и потпуно би оне тада илузорне биле. После, треба знати још и то, да ће се тада боље пазити ко се прима у ову службу. Једном речју, у овом погледу стаће учитељи у ред осталих државних чиновника, чиј се рад такође нигде не цени оценама.

Поједини чланови Просв. Савета при доношењу овог решења, руководили су се овим разлозима: Да се новчано срество не узима. као мамац за потстрековање на рад, јер се тим путем долази до са свим негативни резултата. Ко је год сталан учитељ, треба да зна шта му икад припада. Држава не треба да има посла са одличнима, добрим или слабим учитељима, но треба да има посла са. уреднима. или неуреднима, са радницима или нерадницима. Стручни учитељи.