Učitelj
382
нека се само постављају, а други не. Ко је неваљао или, немаран у раду, за тога има прописаних казни у закону о основним школама. Место ове системе, којом ми у неку руку митимо учитеља, — ако радиш и лобро се владаш, добићеш тад и тад повишицу — и коју смо скоро сви осудили, треба завести да учитељи имају сталан и опредељен положај. Учитељи треба да имају повишице, па радио, не радио. А, разуме се, ако не ради има пута и начина да се, као што се и сваки други администравни чиновник, казни за немарно вршење своје службе, па ако се не поправи, нека се и отпусти из службе. Ни судије не контролишу се како суде, али њима. се признаје квалификација за вршење такве једне службе, јер се траже претходно услови да се на тај положај дође, па им се после остављају одрешене руке за рад. Тако треба да будеи са учитељима, који су свршили прописане школе и стекли квалиФикацију за сталне учитеље. Треба учитељи да се ставе на слободну ногу, идасе сачувају од свих туђих самовоља. Кад учитељ један пут положи испит, и кад му се призна право сталног учитеља, онда нека буде слободан; ит. д. и т. д.
После ових наведених разлога, мени не остаје ништа више да кажем у прилог овог предлога и решења да се оцене укину до то, да правда захтева да се он оствари. У исто време, морам и за „овај други предлог, да оцене утичу на повишицу с овом изменом казати, да правда за њим вапије, јер је садање утицање оцена до апсурдума погрешно и неправедно.
Обраћам пажњу свима надлежним на ова два врло важна питања, како по наставнике тако и по саму наставу. : |
Овим се завршује преглед овог извештаја.
– == ~ — оф >—————