Učitelj
392
Тим се оцењивањем учитељев аукторитет убија пред децом и грађанима; учитељ губи вољу за рад, и после оцене, која је у многим случајевима неправедна, а која долази од неразумевања посла онога, који га оцењује, — он ради не из љубави ка школи, већ за то што мора. Колика је корист од таквога рада, свакоме је познато. с А шта да рекнемо о оцени „Зе, која је свуда у др. приликама призната као добра, а кад је учитељ добије за свој рад, она је онда слаба, јер учитељ, поред таквих оцена, не унапређује се никако 2!
Још је оваква ревизија штетна и с тога, што су учитељи приморани, да раде више за оцену, а врло мало у корист стварног успеха. Од такве ревизије, дакле, пати по највише сама настава,
Готово највећа незгода, из које у неколико потичу и ове до сада побројане — од данашњег надзора јесте та, што бе, према садашњем закону, шаљу за надзорнике људи, који немају довољно спреме за тај посао, и који немају општег погледа на основну наставу, услед чега се често дешава да један ревизор осуђује оно што је други похвалио, и обратно. Данашњи надзорници мисле о основ. школи само онда, кад буду одређени за надзорнике, а иначе је сматрају као ситницу, која не заслужује да се о њој мисли. Они, као надзорници, изврше само једну просту Формалност — држање испита; — даду оваку или онаку оцену, какву који, према својој спреми и схватању, мисли да треба дати, па се са мирном савешћу, да су извршили свој задатак, удале из школе, не казав никакве примедбе на рад, па ма какав он био, не давши никаква савета и упута наставнику за у будуће. И шта је с тим учињено ; — Ништа! И опет велимо ништа, сем једне Формалности, која школи не доноси никакве користи. Деца остају онаква, каква су била и пре ревизије, учитељ остаје са истим погрешкама у раду, са којима је био и пре ревизије.
То, ваљда, није и не може бити цељ надзора.
Надзору је цељ не само да се констатује слаб или добар успех, већ друга и то главнија, да се изнађу погрешке у радовима појединих наставника, да се те погрешке кажу и докажу као такве, и то у своје време, да се да упута и савета за даљи рад, како. се не би и у будуће чиниле исте погрешке.
Само такав надзор донео би користи школи.
Но да би се овакав надзор могао извршити, требало би имати нарочито спремних људи за тај посао. ;
Надзорници данашњи далеко су изостали од овога. Они се никад нису бавили радом у основ. школи, па га по томе и не по-