Učitelj
340
Друго је рече вајар. да се има увор — предмет —. или пред собом у истини, или у глави —- мислима. Ја мо-.
рам знати ко је Меркур и како он изгледа, иначе не могу“ из мог дрвета ништа да израдим.
Тако морамо имати и ми у вештини васпитавања, једну узориту слику неког човека. Ми морамо знати, шта. хоћемо из човечије материје да направимо. Лако је то рећи, ми хоћемо од васпитника да створимо потпуно па-. Мотног човека. А како он изгледа, како мисли, осећа, жели и ради: У чему се састоји памет! — То су пи-– тања, на која се не одговара тако лако, као што многи, мисле. Мора се загњурити у најдубље дубине и узлетети до највише висине, ако се жели, да се добије такав од-. говор, који ће нас задовољити, У
Треће је, рече вајар, нужно, да се познају добро. срества, којима се од дрвета гради Меркур. Није то све једно, да ли ћу ја радити тестером или ножем ; да. ли ћу најпре израдити целу слику у главном, па је после . постепено дотеривати, или ћу одма радити сваки поједини део.
То исто важи п за вештину васпитавања. Ми морамо. добро да познајемо сва срества, с којима ћемо од неотесаног васпитника, да начинимо паметног човека. Ова. пак срества морају тачно да одговарају цељи и материји, иначе рад нам неће испасти за, руком.
И четврто најзад, рече вајар, није само доста, да. вештак добро познаје дрво, слику и срество, већ да и радити зна, то јест, да је вештак у подпуном смислу. Не реже се из сваког дрвета Меркур, но не реже сваки и од најбољег дрвета и са најбољим алаткама, Меркура.
Дакле васпитач мора бити вештак, Тиме је много ре-. чено. Знање само није још ништа, мора да му се придружи и умење. Може неко имати најтемељитије знање 0 човеку, слици и срествима, но ипак не бити никакав. вештак. Шта му недостаје; Недостаје му одушевлење, које. би га гонило да створи паметног човека, Он зна науку