Učitelj

209

радимо заједнички. Ваља само да не дајемо маха својој напраситости,

но да допустимо да чујемо свачије мишљење, и да кажемо своје

не држећи га за догму, противу које се не сме и нема шта рећи. ж

Ја сам узео да на првим састанцима вашим проговорим о настави данас из једнога, предмета, који у народној школи заузима друго место, а у развијању разума, без свака поговора, прво. Узео сам да прегледам рачунсну наставу данас ин да изнесем све мане што се у тој налазе и истакнем оно што би ваљало поправити у њој. По свршетку овога узећу једну од најтежих партија из Рачунице, те да је обрадим онако, како она ваља да се предаје у основној школи. То је партија о разломцима.') До скора је та партија сматрана као најтежа и ван задатка основне школе, По моме дубокоме уверењу пак она не само да није тешка, но је право поље вежбалишта за умну гимнастику, особито онда кад се јизуче цели бројеви, само ако се успредаје начином којим ваљ. За тим ћу узети нешто из Геометрије, нарочито практичне, те да покажем како много што шта и из ове науке може да дође у основну наставу и докажем како је с неразлогом овај предмет изостао из наше праве основне школе.

Нема наставнога предмета, у коме су владале веће противности у методама. предавања његова, као што је то случај с Рачуном. Од највећега механизма, где су деца просто имала да попамте поједине шаре место бројева, цифре место количина, и да извуче напамет извесна неразумљива правила, па по њима да склапају и ре: ђају оне шаре, без икаква схватања својом памећу за што је онако и како, па до претерана реализма, где су деца просто гурала поједине куглице на рачунаљкама или ређала дрвца и зрпа пасуља или кукуруза кад је год требало што израчунати, ударало се у настави овога предмета и лутало се у силество разноликости између ових крајности. Први. онај старији правац, без поговора није развијао разум детињи и није деци давао практичнога знања, за живот. Што се научило , то се већином и заборављало, чим су се заборавила «правила“ како се „сабира.» како се уодузима,“ «множи« «аели“ и врши «проба.«“ Онај други, новији, је мало боље упућивао децу у разумевању појединих количина и изналажењу одношаја из-

1) Ове су године поново отпочели зборови учитеља нишких и ја сам узео да на њима, ма најкраће и у најглавнијим стварима испуним ово своје обећање.

УЧИТЕЉ“ | ' 4