Učitelj

323

чиколи, Хита тога дана школи, да што пре почве у њој рад: да не би издангубио; јер му је програм увек на,

памети, како је бескорисно опширан, а мора се сврши-

ти, Али деца су нова, при том за време од месец и по

дана поборавила многе ствари које су дотле знала. Мора се све дакле раније учење у кратко поновити, 1та, тек кад се то у колико се може утврди, тек онда

може поћи напред. Мора знати на чем ће своје знање даље зидати. А то све свршити, то је грдан посао. Не зна се, шта ће се пре урадити. Што тако сваки прави учитељ мисли о својој школи. Сваки учитељ у то време има у мислима велику «предстојећу» му борбу. Прибира своје мисли око тога, шта ће и како чинити, па да му

наступајући успех буде што сигурнији. Јест, тако мисли п ради учитељ, али сад је питање, да ли тако раде и у мисле они, који су тесно скопчани са тим учигељевим мислима, — да ли тако мисле сви ђаци. '

Многи ђаци у почетку првих дана школе долазе: «хоће мебе«. Ко је узрок том немару ђака) нико други но родитељи, за то они тај немар своје деце, треба највише и да осете.

Првих дана једва ако је у по неким школама и по пола ђака. Но то је још и које како, али доцније то пде још горе. Они први не долазе, а сваког другог или трећега дана доводе вам родитељ по неког ђака извињујући га при томе сам, а није боловао ! Па још да, је ђак нов из [. рав. па не бисмо ни марили, али кад вам доведе ђака из Ш па и из ГУ рав. са тим извињењем, в онда ту нема речи и начина, којим би се могао казнити такав поступак родитеља. Каква извињења може тражити родитељ или ђак, ако није боловао, кад се претпоставља да се зна, да школска година почиње тачно, рецимо, 16 Августа. Ту нема онда изговора. Тога дана здрав ч од уредних родитеља ђак мора бити у школи.

Па и учитељ је жива душа. И он има много прењих и важних породичних послова, које можда и није

927