Učitelj

1922

Почнимо радити на томе. Употребимо што више. времена и прилика на то упоредо са предавањем. И при зборским предавањима није се обраћала пажња, за што да неки пут и поред све добре воље предавачеве опет није успех, као што би требало да буде. Од сад нека и то уђе у критички део ког предавања, па корисне ствари отуд примењујмо и у својим школама. Ја сам се постарао, те сам из свога кратког практичког искуства прибрао неке главније сметње, које сам опа'зио; казао сам у неколико у колико су исте и штетне по наставу, и тако исто на који би се начин могле отклањати из школе, а на вама је да споменете и остале, које сам ја можда предвидео.

Као што рекох, изновим овде главне и готово рећи очигледве и свакодневне сметње сем неких о којима треба данас а и доцнијих прилика да се што више разговоримо, а не да се критикујемо; јер би нас то, као а свуда, далеко одвело; већ да се, као што рекох, разговоримо, па да о том у неколико за сад а и доцније _ доносимо корисне закључке. А не да се критикујемо рекох, јер ово и нисам за критику писао, већ колико. да почнемо и ми са претресањем овог важног литања у школи, о чем се до сад бар овде у ОРО није никад на овом месту реч водила.

Сметња истина има врло много и изнобити исте по неком реду и својој важности, врло је тешко. Свака је сметња нама штетна, па с тога изнесена овде прва или последња пе губи своју велику вредност; не значи да првој треба поклонити већу, а последњој мању пажњу. Ове су за нас све важне и још камо те среће, кад би се успело, да се бар и пола што пре уклони из школе.

Ево тих сметња:

Почела је школска година 16 Августа. Сиромах учитељ-ица трчао дотле «на врат на нос», како наши кажу, те да све своје најнужније домаће послове посвршује _ до тога дана, да доцније не чини ни најмање сметње