Učitelj

354.

Он је родом из Чуруга, а то је село чију смо цркву са два торња непрестано имали пред очима. Чурушка црква доминира целом овом равницом. Из вида је нисмо губили никако. Она је као неки пркос у овом месту, где «Голготе» католичке, као гусенице, узнемирују ову раван. Мило нам беше што је то српска црква Неко би, може бити, пожелео да је место ове цркве каква школа; али ми не. Све има своје место. У овим крајевима српска црква игра двојаку улогу У школи ће те наћи и туђ језик и туђе слике, а у црквама само оно што је већ срасло са српским именом.

После два часа путовања дођосмо у Темерин. Темерин је велико село. Некада ту живљаху чисти Срби, а данас су, на жалост нашу, све сами Маџари. Отац Српске историје, Јован Рајић, који се овде родио и однихао, заиста би се упрепастио као би се појавио овде и потражио своје потомке. Овдав онде на раскрсницама овога села уздиже се католички крсти на њему распеће Христово. Чурушка црква није могла да надвиси ове крстове.

У Темерину се одморисмо и мало подкреписмо. Овде затекосмо још 2—43 учитеља који путоваху у Бечеј, После пола часа кренусмо се даље. Уз пут смо виђали многе ветрењаче, које се као дивови уздижу и, час брже чаб лакше, крећу своја широка платна, Чисто нас је страх било гледати их. И кал јеовако било нама, зар је сида чудо што је Дон Кишот пре толико времена водио с њима онако очајну борбуг... На скоро нам почеше излаљгити пред очи Голготе, које католици зову Калварије. То су хумке начињене од земље. На свакој се налазе по три крста, који представљају она три крста на Голготи на којима је Христос са разбојницима разапет био, Калварије су обично на крају села. Од улаза у Калварију, па до саме хумке, налази се 14 стубова. са сваке стране по 7. Ове стубове зову стацијама, а представљају оних 14 места на којима је. Христос падао под крстом. Ова слика усколеба душу путника, и изазова му успомене католичанства старијих времена. Само католичанство у стању је да ствара биготе и да овако за кратко време претвара. једну нацију у другу. [0 се мора признати; али с друге стране: да ли има вере која се толико боји светлости колико каколичка 2 Нека само један зрачак свотлости продре у душу католика — биготе, па је учињен крај свима оним везама које су стезале душу његову.

Да се оставимо ових калварија и да обратимо погледе наше природи. Ено пред нама, тамо на крају хоризонта, шири се Дупа- · во или.Тиса! Ено шуме у води, ено сенке високих дрвета!... Али откуд Дунава на оној сграни, откуд Тисе тамо где је не може бити... Причекајмо мало. Кров по часа бићемо на месту и раз-