Učitelj

367

природним ; убија вољу за учење и код оних који не могу да увиде разлику између себе и неког награђеног. За подстицање на учење има далеко згоднијих срестава и начина, него онај, који место наставника побуђује ђаке на' учење. За то су згоднији: ауторитет наставника и метод предавања. Ови су не само и , него м неопходно нужнији. |

Признање и награда за ово ђака истина је да се у неколико овим указује, али има згоднијих начина и срестава за то, а не овај који другог вређа, понижава, озлојеђује, ни крива ни дужна. Прилика за то у школи има доста и честих. Оне су више мање познате, те о њима не треба говорити.

Важност тога дана што ће им се тада књиге давати биће, на сваки начин, и после када их не буде, (само кад се они томе не надају). Важност тога дана треба да је у томе, шта ће ко тада знати, и оће ли прећи у старији разред. То треба да је за њих значајно тога дана, а не оће ли књигу добити.

Сви ови разлози имају мало вредности према оном што је ово згодан начин да се у народ уносе добре књиге. То је једини разлог за давање мњига против кога се нема шта рећи, мањ то, како је и он један мален према оним који су против давања. 3

Разлози који говоре против давања, тако су јасни, да не требају никаквог даљег коментара.

Кад је већ наше министарство просвете у начелу за, давање, онда треба бар да видимо какве треба да буду те књизе које. се поклањају ђацима. о тодишњим испитима, 4

Грађа у њима треба да је из области ма које науке, која је деци и народу потребна, а нивоу ђачког знања приступачна. И ако у њима не може бити никаквих доктрина, опет морају сто јати на основи науке или признатих моралних принципа — ако су овакве садржине. Оне треба да су написане популарно и занимљиво. Треба да бу на што тврђој артији и што тврђе бар увезане, ако не и укоричене. Ово двоје нарочито треба да буде код ових књига, На послетку, оне треба да су и без штампарских погрешака. Ето какве, у главном, треба да су ове књиге.

(Све ово ако ове књиге немају, немају ни оне важности која им се у овом случају даје. Оне су онда промашиле и свој циљ, од кога се очекује толико (0) резултата. | -

· Ред је, сад, да подвргнемо овој оцени редом све књиге које ће министарство просвете, по избору Просв. Савета, откупити и