Učitelj
582 "овај поредак) у свези са осталим васпитним утицајима, треба да обезбеди правилни и поступни ђачки покрет. на путу к моралној слободи и према овоме излази као да дисциплинарна правила сачињавају белеге, које показују пут ито у толико већом пажњом, у колико је уче- . ник даљи од моралне и интелектуалне зрелости. — Наповлетку, морамо признати да школска дисциплина на практици није одељена од наставе. Ну цошто у исто време школска дисциплина, има своју засебну сферу утицаја, свој смер и задатак — то се се наука о школској дисциплини може расматрати засебно од науке о. настави и као што постоји методика наставе, тано исто. постоји и методика школске дисциплине. Прва је задаћа школске дисциплине потчинити ђачко _ владање тачним правилима) и створити поредак који пот- | помаже наставни успех У овом васпитном раду учи-_ тељ не треба да срета никаква спољна запињања од. стране саме деце. ЈЊегови се планови могу остварити само помоћу најнужније погодбе — потчинити дечију вољу својој сопственој вољи. Потребу оваквог подчињавања очигледна је још и за то, што је ученик члан разред_ног друштва, због чега, је потчињен друштвеним оба=
7) «Помоћу доброг школског поретка ствара се код ученика вештина управљати собом и прилагођавати свој живот потребама ближњих, ученици сами сазнају потребу потчиљавати се законским захтевима и навикавају се на тачно "испуњазање обавеза и свога дуга; затим се навикавају на тачност, зистоту и правидну“ поделу времена. Осим тога школски поредак заједно са наставом ствара трудољубивост и способ-. ност размишљати о појавама сопственог унутрашњег живота и помаже 5 да се у души образују виши морални основи. К. Елбницеји Порадоке, | (дисциплина) ве школљ стр. 205.
>) (Питање о подржавању дисциплине између многих људских бу-
бјеката има врло широку примену па зато и може бити предметом мно-
гобројних најразповренијих опита. У ошпирној сфери моралне. контроле ово се питање тиче главне Функције управљања, а на име функције угушавања преступлења, која су у последње време обратила па себе особиту пажњу. Скупити све податке из сваке сфере, где је уместна морална контрола. значи унети светлост у сваку од ових сфера, А. Бенђ. Наука васпитанји, стр. 81.