Učitelj
672
1. Стручан надзор могу вршити само она лица, која добро познају паше глколе а нарочито: њихово уређење; наставни план и програме предавања ; наставне начине и средства; одношаје школе према кући п цркви. друштву и „ држави; моћ ученичкога схватања ; спрему наставничку; п разне прилике и неприлике школске. А то може знати само практичан педагог и научно образовљли наставник.
%. Надзор ради поуке могу вршити само она стручна, лица, која немају никакве друге службе. Тај надзор треба да траје непрекидно, преко целе године. Само стални надзорник може добро упознати школе и паставнике и може овима помоћи у њиховом раду, било поукама и угледним предавањима, или набављањем школских потреба и уклањањем разних сметњи.
8. Само стални стручни надзорник, који писте школе више пута прегледа и у њима се дуже задржава, који добро познаје наставнике оних школа, које он надгледа, а зна добро и то, шта се по закону и по науци од школе захтева, може бити правичан при оцењивању успеха, који је школа постигла, те се неће лако огрешити ви о закон, ни о личне интересе појединих наставника.
4. Код такога надзора нису потребне онаке оцене рада наставничкога. какве се сад дају учитељима основних школа, и надзорник не мора бити на испиту у свакој шкоди баш на крају године; јер он може да оцени рад учитељев у свако доба године. При оваком надзору морају да врше своју дужност уредно и онн наставници, које на то не гони њихова савест. Савестан наставник не боји се надзорника, ма кад да му дође у школу, а несавестан страхује, да му не дође изненада.
5. Повишавање плате учитељске може бити периодично, као п у средњим школама, а не мора зависити од оцена надзорничких, као сада. Најправичније је, да повећавање плате бива по годинама службе; јер ко је дуже радно у школи, тај је и више заслуга стекао —