Učitelj

709

6) тиме ће се дати могућност, да се диже поред благостања и културност у сеоском становништву. Ово је тако јасно, да не требамо то пи доказивати,

в) за варошко-занатлијско становништво, такође ће бити корист не мања. Овом реформом регулисало би се и занатлијско-ученичко питање, на које се, не гледећи на његово пламтеће стање, у Русији није обратила никака пажња.

Свако зна, како се деца експлоатишу мајсторима. Дете од71—8 година ступа у службу код мајстора, кој кога се дуго не занима учењем заната, већ служи као покућар. Тек после 2—3 године почне се занимати занатом, па ипак узгред, а тада се не гледа, да изучи занат, већ да што више од њега извуче газда асне. Изучавање заната код мајстора отежава се још и несистематичношћу. И заиста ретко је наћи ·младића, који је, после ослуженог рока као шегрт, знао добро свој занат. у

Изучавање заната код мајстора утиче још и хрђаво на здравље. Шегрт се обично дуго време безизменце, а при том по 10—12 сати на дан, занима једнообразним радом, који својом једнобразношћу тупи ум, изнурава извесне органе, а друге делове тела онакажава. Све ово може свако и свуда видети и посматрати.

Чујемо и жалбе од мајстора, како су шегрти лењи и како се и они и калфе служе батином, каишом и т. д. У овоме нећемо ли видети не друго но осуство навике за рад. Може ли бити приљежан дечко, који је провео 5—6 година само седећи у скамлији за књигом% — Мајстори и калфе правдају своје жестоко поступање, што су и сами тако патили. Ово пак није ли увреда за друштво; — Друштво је дужно, ради свога стварнога интереса, да прекине са таковим варварствима,

Ето све ово горе отклонило би се, кад би се увело, да се у основној школи деца уче и занатима. Деца би се на овај начин мало по мало и без штете по свој њежни организам навикавала на, Физички рад; а овако из тија окрепљавајући организам, окрепљавала би и ум. И само окрепљавање организма, услед научно уређенога рада, било би свестрано. Младић изашав из школе навикнут на рад и вичан у занату, биће стављен у прилике не само повољне по здравље већ по морал. —

г) благотворни утицај увођења, да се уче занати у школи осетиће се у Фабрично занатлијским одношајима, још и у томе, што ће потиснути одрасли из Фабрика децом оџет наћи зараде а и даће се прилика, да се она мизерна раденичка плата повећа; и

д) овом реформом у основној настави још ће се дати прилика, „да повећа време идења у школу н. пр. до 14, 15 па и 17 године.