Učitelj

74

да се не би овакве појаве често у васпитању појављивале, прека је потреба да деца што је могуће чешће излазе у поље, како "би се на тај начин уклониле оне сметње и клице разних опасних болести, којима је лек смрт а од које пати школска омладина.

На основу науке доказано је, да деца трчкарајући по уз- | вишеним и равним местима, на чистом, здравом ваздуху ојачавају бржу циркулација крви иснаже тело, певајући по садржини различите песме шире плућа и грудни кош а уједно вежбају глас. А да би што већу корист искусили за време ескурзије, ваља им том приликом допустити да дечије игре прво место за"узму, а настава Тек на друго место, пазећи при том, да се бирају "само оне игре, које дејствују повољно на телесни и духовни развитак деце, јер нас свакпдашње искуство учи, да постоје и штетне игре од којих многи и многи својим несташлуком сломи руку угане ногу а неки боме и главом плати. Ваља том приликом "обратити особиту пажњу на слабуњаву, кржљаву, неразвијену и болешљиву децу, која пате од дуготрајних болести, давши им прилике да колико толико побољшавају здравље.

Тоје у главноме изложена важност ескурзија са здрав"ствене (хигијенске) стране.

- На реду је, да разгледамо важност ескурзија са естетичког "гледишта.

Деца путују и пролазе поред њива посејаних пшеницом, ку"бурузом, и др људском храном; поред потока и река, ливада и воћњака, брда и равница, гледају на све стране и допада им се. „Разликују шта је лепо, шта је пак ружно, лепота предела, биља, животиња и Физичких појава занима их, деца су весела и радосна јер на њихова чула утиче пријатно све оно, што виде и чују. Чула ниум у радном су стању. Дакле и ескурзије код ученика буди пријатна, (естетичка) осећања услед природне лепоте „предмета.

Све што постоји на земљи, мења се по природним вечитим законима Облик предмета, нестаје т,ј. тело добија са свим нови, друкчији обкик ни на лик на претходни — пређашњи, али материја остаје вечита. Час је лепо време, час ружно; данас киша пада, снег веје, сутра супце греје; данас ружа и друго цвеће цвета, после кратког времена услед ваздушних промена угине; данас је грудва песка а после дугог времена постаће камен, То се види а не да је ово лаж иобмана. Ако би ко хтео све то да проучи и сазна због чега тако бива, Дакле, да се увери о свему томе, мора бити на оном месту где се то дешава. Из овогајзакључујемо; да се природа, њене појаве и узроци испитују и проучавају у