Učitelj

1

није не могу причати: слушала су стотинама пута о странама света, али да тачно погоде, како се која зове — кад их ко запита не могу тачно и добро одговорити; запамтила су име кућа, село, атар, општина, срез, округ # по неки иреч домовина, свет, али о томе ни бекнути не умеју, мислећи да је цео свет само онај простор, који је ограничен брдима и који се очима видети може и још многе друге ствари, па док им о свему томе по танко не: исприча васппштач, дотле ће за њих бити тама незнања.

Извесно је, да се некада друкчије по неком морском плану изучавао земљопис. очетна настава из земљописа текла, је са описом пеле земље и најзад свршава се изучавањем места где се налази школа. Али на скоро, научници новијег доба, увиђајући да је такав начин предавања неправилан и штетан, дошли су до закључка, да полазна тачка у изучавању земље буде школа и. _ на основу искуства ученика, да се даље прелазе и друга места

На основу најновијих наставних начела, зко се жели што год посматрати налазећи се ван школске зграде, онда се мора путовати; нужне су ескурзије, јер путовање и посматрање најбољи су и најпоактичнији методи, да се што пре до постигнућа праве истине дође.

Ескурзијама постижс се ово: деца упознавају свестрано своје рођено место, околину, општину, срез искруг а полазећи даље од упознатог непознатоме« од „ближег даљему» изучавају ча научној основи своју домовину 2 остале државе на свету по начелу поступности и концетрације, добијајући шири појам о величини простора.

ж

ж ж-

Деца су радознала да виде, чују, осете и опипају све оно, што им у део падне, а посматрајући ствари око себе час ову час ону и појаве које услед неких узрока проистичу, непрестано старије заџиткују шта је ово: како осе зове: од чега је и како постаје зашто се мења: и т. д. Из овога се довољно види, да је за њих све то непојамно, њихов разум није у стању да све то схвати, сазна и да стварни, истински појам о свему томе добију, без помоћи других. Објашњавајући све то наставник, деца, вежбају и развијију своје посћање живце и чула, добијају преставе од свих разноврсних предмета (ствари), које се тумаче од стране наставника; једном речи, извеску количину знања из природе, добиће деца само ако се овако поступи и ради. а који бе постизава самим оскурзијама.