Učitelj

с

рости и пожртвовања имајући науму прошлост њихову т.ј. рад и живот оних великана који нам служе за углед, пример, угледајући се на њих.

Не може сенаћи округ а у комесе не налази зидине старих дворова и цркава срп. краљева и царева или знаменитих места, на којима су се водили жестоки бојеви а у којима се одликовао по који јунак; па зато, не треба жалити труда и времена, већ ученике ваља изводити на таква Места и причати им 0 томе, шта се некада ту десило. Слушајући и размишљавајући о томе, ученици суде шта је добро а шта није у животу људи и народа. · Сампатија ће од стране њихове бити на оној страни људи, који су се мачиме одликовали а изрећи ће осуду о онима, који бејаху узрок неком злу, које народ постиже. Упознавајући ученике са. добрим ирђавим странама свакеличности (историске,, ученици ће изрећи морални суд: осудити или похвалити, а то потиче из моралних осећања наспрам оних, који су заслужили да се спомињу дуго и дуго или да се презиру.

Да идемо даље. Међу "предмете који се уче у основн, школи а обвевни су, спада и земљопис у ширем смислу. Ескурзија као наставно срество у погледу предавања земљописа, врао је важна из многих разлога; јер има доста нужних ствари, које се из те науке ученицима предају, а доксето њима не прича, не објасни и очима не види, то је за њих мртво слово на хартији, штоће већу забуну код деце промзвести

Деца'нису везана за кућни праг да само у кући живе пи дасе у кругу ње баве, већ разноврсне домаће потребе гоње их, да се за час мало и од куће удале да види њиву, ливаду, виноград, воћњак, или нужнијим послом да оду у друго које место у околини својој, или још даље у коју варошицу или варош. Дакле путујући пролазе мањи и већи простор и упознавају. али о томе не размишљавају какве користи има њихово путовање

Док су још мала и не пођу у школу, гледају кад се на хоризонту са истока сунце роди и како путује док. на послетку на западу не зађе, радујући се томе а не замишљајући да од тога бива дан иноћ; ноћу посматрају како је небесни свод украшен многобројним звездама, које светле али не знају зашто тако бива; запамтила су од својих старијих како се годишња времена зову, али не знају услед чега то долази, чули су више пута име река, поток, брдо, равница и т, д. али о томе опшир-