Učitelj

185

ступак. После дугог и дугог мољакања и пототицања, посао је једва свршен и наређено прикупљање приреза; али, како с тиме споро иде, сумњам, да ће се поправка, п до године извршити.

Каква разлика у процедури једног истог посла у размаку од неколико година! Коме нису познати заовитни путови којим обично иду данас ови послови, тај ће лако свалити кривицу на колски одбор као преставника, школског, и ако, у самој ствари, као што смо видели, до многих Фактора стоји, да се један такав рад правилно и брзо сврши.

Побројавши овако све главне радње школ. одбора, и показавши у колико у којој успева на реду би било сад изнети и свој суд о овој шкоској установи: Али пре тога нека нам је допуштено вратити се мало у назад, и потражити разлоге који су могли изазвати установу школског одбора.

Из саме законске одредбе, да у одбор улази по једно лице из сваког села дотичне школске општине, јасно се увиђа намера законодавчева да се грађанству даде већег учешћа у пословима школским, те да се сви јаче заинтересују за своју школу, за. чије одржање приносе мале материјалне жртве Ово се у осталом слаже п са домократским духом нашег народа. који у свакој прилици показује жудњу, да све своје јавне послове, у што већем броју сам собом расправља Други разлог биће и сувише јасан и познат. Послове школске у којима је удела имао поред стараоца још и кмет, капетан и начелник, ваљало је концентрисати у једној корпорацији непосредно запинтовресованој за школу као своје добро и наоружати је законским одредбама да их сама расправља.

Та два разлога јасно говоре за одбор и његову егзистенцију. Што пак одбор не одговара своме задатку, не стоји Ао њега или личности које су у њему, као што би неки