Učitelj
ЗМАЧАЈ ВЕШТИМА У НАСТАВИ КМ ВАСПИТАЊУ од Јов. Максимовића,
УЧИТЕЉА.
Кад смо већ намерни, да говоримо о томе: како и колико утичу у цртање, певање и гимнастика, као вештине, на васпитну страну ученичку; морамо пре свега бити на чисто са питањима.
Шта је то васпитање, и шта то значи васпитати 7...
О овим питањима се у разно доба, разно и мислило. Данас су она већ на чисто изведена. Васпитањем се сматра, да је у опште навикавање па све оно што је добро, поштено и племенито; то је живот дечији упућен на добро, а изведен са онога земљишта, па коме би се за чисту — по природи невину — душу дечију, прилепилев рђаве навике и рђаве селоности.
Васпитати дакле, значи: навикивати дете да чини, све оно, што је добро и племенито.
Па у чему онда основна школа да навикава2.. На ред, чистоћу, уљудност, слогу, послушност, рад, вредноћу, издржљивост, јунаштво, тачност и штедљивост.
Полазећи са ових врлина, које треба да красе душу сваког /ченика; промотривши цео посао школски, сва њена наређења и уређења с погледом, на горе изложене васпитне врлине, јасно ћемо увидети, да сеу опште о њима много прича. али се мало води рачуна о њима. Ми имамо у опште обичај, да на дугачко причамо о томе: како су рад и умешност две пајвеће врлине човекове а како изгледа, по најмање се баш пази на то, да се деца навикавају на рад и вежбају у умним творевинама.
Ако су већ до данас, код нас, усвојени васпитни принципи: да је задатак васпитању да, овлада целокупним човеком, како би га учинило што савршенијим; ако васпитање, у опште значи: «хармонијско или равномерно развијање човекових способности,“ или