Učitelj

66 ЛИГА НАРОДНОГА ОБРАЗОВАЊА У ФРАНЦУСКОЈ

ротог учитеља, који живи у једном забаченом сеоцету, постало велико национално дело и један од виђенијих фактора народнога образовања у Француској.

Поменути петициони покрет проузрокова велико негодовање код клерикала, који су већ одавна у лиги осећали опасна, непријатеља. Они су почели чинити сметње где год су могли, да им се петиција не уважи. И у пркос 35.000 потписа скупљених од народних представника за петицију, у најглавнијем тренутку с управе сиђе министарство Тјерово и власт дође у руке старим непријатељима лиге, клерикалима.

да лигу настадоше тешка времена. Власт забрани јавна, предавања ; затворише књижнице и народне клубове; забранише лиги да даје помоћ школама; учитељима забранише да буду чланови лиге ит.д Чак се и папа умеша у ту ствар и својом енцикликом од 21. Нов. 1871 баци громовиту анатему на то «штетно» дело. Али лига није могла пропасти; мисли њене ухватише дубока корена у друштву. Покрај свих гоњења и сметња лига је 1876 год имала 30.000 чланова и 210 дружина. Падом клерикалнога министарства, дође на управу министарство Жил Фери-а и лигин пројект обавезне и бесплатне наставе буде потврђен.

Године 1881 држат је први конгрес изасланика свих друштава, која улазе у састав лиге, на којем су израђена правила за даљи рад. У беседи својој на конгресу рекао је Масе: «странке нам не требају, наш је посао да стварамо бираче, а не да уређујемо изборе — Много нас је труда стало док смо постали слободан народ. Старајмо се да слободу своју очувамо, а то ће бити само онда ако сваки од нас буде стојао на њеној стражи“! Тада је лига добила државну санкцију.

Год. 1889 приређен је први међународни конгрес представника „приватне иницијативе у послу народнога образовања“, на којем су биле заступљене све европске државе па чак и Китај, Јапан, Аргенстинска република и т. д. На овом је конгресу одлучено да се оснује „међународна, лига за народно образовање“. — Француска је лига доста урадила; за 23 године основала је више од 1200 дружина за ширење знања у народу, а сад још већма проширује свој задатак и „ставља

4 4 | ј

па