Učitelj

ЗАДАЦИ ЕКСПЕРИМЕВТАЛНЕ ПСИХОЛОГИЈЕ 269

сматрати као важан мајдан за објективна психолошка истраживања. Па ипак се на том пољу до данас тако мало радило. Духовно стање једног т. зв. природног народа резултат је непрегледног ланца услова, који су пред очима посматрачевим у толико заплетенији, у колико све више престаје да важи мишљење, да су код наших садањих природних народа остварена примитивна стања људскога рода. У ствари догађа се веома често, да етнолог који жели да објасни погледе на свет и на живот у таких народа, полази обратно од утврђених психолошких представа, којима етнолошко искуство разне примене и примере даје Но најважније поље психичке етнологије су бесумње митолошке преставе. Већ и сама егзистенција тих престава је од највећа психолошка интереса. Па можемо и рећи да је митолошко мишљење нова појава, коју психологија на својим истраживалачким путевима и не сусреће или јој се појава та примиче тек као слаба копија, а тек познавањем њезина живља изворника може се донекле објаснити. Ну до сад су психолошка тумачења, на којима ваља митологији да захвалимо, још доста ограничена; као год у рану зору маглом обавијени врхови удаљених гора, тако нам из промене митолошких престава свиће предсказивање оних измена, којима је човечја свест по извесним законима у току времена подложена. Но ко се усуђује, да још данас те законе искаже; Ко сме предузети да овде одели оно што је од опште важности од онога, што је постало случајно од спољних услова ' Бесумње не онај, који је покушао да дубље продре у познавање појава. Само би се једно могло са приличном извесношћу предсказати. Кад једном митологија буде психолошком истраживању плодне услуге чинила, то ће ове мање потицати од сујевере природних народа, јер њихова се историја развића вазда губи у неизвесној тами, него од очуваних митологија културних народа, које су нам истина удаљеније ади се одржале у сачуваним споменицима. Но и научно истраживање је подложено једном закону развића, од кога се никад неће моћи ослободити. Ни једна дисциплина не може послужити другој као помоћна наука, док сама нема довољно утврђених резултата. Као. што је митологија дуго времена чекала, па још и сад чека на