Učitelj
ЗАДАЦИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНЕ ПСИХОЛОГИЈЕ 241
ним проблемима, те о тога често даје психологији већа. права, но што га она, бар данло, заслужује. Психолог, ако неће сам да се вара у слабости својих помоћних срестава, пре ће можда, у стању бити, да одмери, чиме може науку о језику послу"ита и с друге стране, шта од ње итазевиРеТ“ може; кад би ми имали довољно обрађену психологију, то би те ствари, по свој прилици — други облик узеле, и наука о језику би могла извесне појаве своје непосредно из психолошких закона протумачити. Али таке психологије ми немамо, и ја мислим, да наука о језику ваља да нам помогне, да је задобијемо.
За принципе своје науке заслужни језичар, који је ретке среће, да ту своју особину споји са, истом особином психолога, Штајнтал, својим «уводом у психологију и науку о језику», који је одређен да буде прва књига опсежног дела на пољу науке о језику, учинио је, као што ве ја бојим, да се поменута предрасуда у неколико распространи. Психолог, који је ту књигу у руке узео, могао је очекивати, да ту у множини лингвистичног искуства нађе богато врело за нова психолошка гледишта. У место тога Штајнтал износи делом посматрања на деци, делом субјективна опажања, која је истина разредио самосталношћу независна мислиоца, но у главном у смислу Хербартових начела. Да је писац ове психологије уједно и језичар чини нам се као случајна околност. Остављам стручњацима у лингвистици да одлуче, шта су они могли одавде за, своју струку извући; што се мене тиче, то ево отворено велим да сам више научио из Штајнталове књижице о манда црначком језику но из опсежног «Увода у психологију и науку 0 језику». И ту сву кривицу носи на себи, као што ја судим, она предрасуда језичара. И Штајнтал је тога мишљења, 44, постоји нека психологија независна Од објективних фФаката, или да се бар може створити, и тада, је слободно применити је на све објекте психолошког посматрања, док међутим у истини једино и само пз ових објеката је могуће задобити научну психологију. И заблуди тој ваља тим пре на пут стати, у колико она сове више захвата језичаре који су удаљени од психологије, те тако се може десити да се каква ваздушна кула прими као чврста научна, грађевина, у којој би могао