Učitelj

ШЕОЛА У ЈАСНОЈ ПОЉАНИ ЗЛИ

ници природних наука почињу се са општим законима, уџбеници језика са, одредбама, историја са поделом на периоде, па и сама геометрија са одредбом појма о простору и математичкој тачци. Сваки учитељ, који се ослања на такве уџбенике, задаје обично за прво вежбање у писменим саставима: описивање столице или клупе, а не зна, да онај који хоће тачно да опише ове две ствари и да их одреди, мора стајати на високом степену Философско-дијалектичког развића, и да онај ученик, који плаче због описа, клупе, дивно уме описати осећање љубави или злобе, састанак Јосифа, с браћом или свађу са другом својим. Зато у нашој школи ученици сами бирају теме, и то обично: опис каквог догађаја, односе према лицима и писање запамћених прича.

Најмилији посао наших ученика, то је писање писмених састава. Ако ван школе коме од наших старијих ученика дође до руку писаљка и хартија, онда он неће писати по њој аМилост,<“ „Милостивом Господину“ већ одмах почиње причу, коју је чуо и запамтио. У почетку ме је љутила нескладност и несразмера самог састава ученичког; ја сам им казао на шта треба да пазе при писању, али ме они криво разумеше, зато је и ствар ишла у почетку рђаво: они су знали само то, да обрате пажњу на правилност у језику. Али већ данас није тако, н често чујете незадовољне узвике, кад је састав растегнут, кад има много понављања и скокова са једног предмета на други. Шта би они хтели, то је тешко одредити, али да су њихове жеље оправдане — то стоји. Није добро! — вичу неки одмах, чим се почне читати какав рђав састав; неки ученици не дају да се чита њихов рукопис кад виде, да је бољи рад њиховог друга; неки опет отму вежбанку из учитељевих руку, незадовољни што није испало онако како су они хтели, па отпочну читати сами. Лични карактери почињу се познавати тако јасно, да смо ми један пут пробали да погађају чији рукопис читамо, и у првом, најсгаријем разреду, погађају без погрешке.

Овде ћемо за пример изнети два описа — писмене саставе — два, ученика првог разреда и то без измене ортографских знакова. Први је састав ученика, Б. (један од лошијих ученика, али оригиналан и храбар дечкој,

коме је сад 11 година. Учи трећу зиму у Ј. П. школи, али је учио мало и пре:

7. Тољи

«Био сам на Ускрс први пут у Тули. Чим стигосмо, а Владимир Александровић поче наговарати мене и Васка Жедановог да идемо у недељну школу. Идосмо, идосмо, идосмо, и једва је нађосмо, уђосмо и видесмо, сви учитељи седе. Ту сам видео учитеља који нас је учио ботаници. Ја рекох: зараво господо! и они рекоше: здраво. За тим ја уђох у разред, стадох поред стола и беше ми тако досадно, изиђох и пођох по Тули. Ишао сам, ишао сам, и видим једну жену, продаје колаче. Стадох вадити новац из

УЧИТЕЉ 25