Učitelj

382 ЗИМЊЕ ЛЕТЊЕ ТПКОЛЕ

реда. олакшан би био рад у летњем течају, јер би радили само у два разреда.

На овај исти начин могла би се ширити писменост у оним местима, где школе нема. И у тим местима требало би отворити зимње течаје, за учење читања, писања и рачуна, који би трајали само 3 месеца! Држава, би приморала оне општине, у којима нема школе, да подигну привремене зграде плетаре од 50—60 дуката. У њима би требало да, буде по једна пространа учионица и две собе, једна за учитеља једна за ђаке. Када би настало зимње време, онда би се прикупила у те школе неписмена младеж и учила за три месеца писмености, Две године такога учења сматрале би се као једна редовног школовања и који би ученик са добрим успехом свршио два зимња течаја могао би се примити у редовну школу у П разред. На тај би се начин редовно једна маса ученика преводила у редовну оближњу школу. а већи део само научио писмености,

Дужност у овим кратким зимњим течајима могли би врнити за 3 месеца наставници из оних места, где има више одељења, а таних је данас у Србији доста. Они би били откомандовани на тај посао, а њихови ученици раздељени би били привремено осталим наставницима,

Све ове напомене вреде само за оне крајеве у којима се књижевни језик не разликује од меснога говора. У оним пак местима, где се језик разликује од књижевнога, требало би отворити редовне и мушке и женске школе у сваком селу са летњим и зимским течајима и у млађим летњим разредима за“ вести интернат. Само на тај начин могло би се учинити, да се код нас потпомогне ширење писмености, просвете и науке у нашем народу. ) мМ. Ј.

о њен со

7 у .

1) Да би се истакнута питања за девету учит. скупштину раније припремала за што боље п корисније решавање, молимо учитеље и остале сараднике, да о томе износе своја. мишљења у «Учит,< као што је овом приликом учинио г. М. Ј. Уред.