Učitelj

585

Начела, по којима је овај седмероструки поредак удешен, иста су она, на којима се оснива и сва његова «Наука о настави».

Као особину наставног механизма ваља истаћи то, што за сваки разред пансофске школе постоји само један једини уџбеник, коме морају да се потпуно потчине и учитељ и ученик, тако да је све друго сувишно, пошто се у њему може наћи све што је потребно.)

Упбеници за нижа три разреда јесу: Ме шиши, Јапџа, Ајећшт, у којима се свугде истиче више Филолошки карактер.

Први треба да положи темељ целокупном језику (Бобиз Ппоцае пдатепба) ; други треба да доврши просту и природну грађевину свега језика, а трећи нека згради језика даде украси снагу. Поступак код првога, треба да буде аналитичан, кад другога синтетичан а код трећега, синкритичан“).

Осим тога сваки уџбеник треба да има тројаку поделу:

[. Грађу: речник; |

Пе Форму : граматику ; [ говорни део

Ш. Спајање обојега : текст | стварни део

Као меродавна гледишта код ове дидактичне степенице нека увек служи: У

4. Ваћо — мишљење — разум (очигледност)

1. Отанћо — говорење — говор (језик)

3. Оретано — рад — рука.

При свој начелној тежњи Коменскога, да поред речи у једнакој важности одржи и ствари и да поред латинског језика негује и матерњи, оп се опет при уређивању угледне школе у Потоку није могао са свим да ослободи од исвључног неговања, латинског језика. За гледиште, које се тада на спрам овога језика заузимало, интересантно је навести разговор, који је сачињавао почетак у Мези:

Дођи амо дечко!

Ја ћу се с тобом разговарати о врло важном предмету. Говори. Ја ћу слушати. "

Желиш ли бити мудар:

Шта то значи, бити мудар:

1) Рејис., оде, 49. 5 ре герега ад Ашебогез Јанпов Јевепаов еј забећевпдов ђгема сЕ атоела уза 8ећоја бмејазаа. Ор. отоп., 1. 114—134.