Učitelj

НОВА ШКОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОСН. И СРЕДЊИХ ШКОЛА 6271

цима написана. Ну на жалост научни су разлози и за то доста. слаби. Већином су то субјективна мишљења и услед тога, баш и заступници тих језика, при избору дела, која. треба да се читају, веома се разликују. Сваки каже овај и овај писац треба, да. св прво изучава, овим редом треба његова дела читати а међу тим не наводе се разлози, за што баш ти извесни писци а не други, за што бат ова дела а неснека ари л стаје шта говори. 2а по и јесте 1опЕ6о одлучити се за или против класичких језика, јер још оскудева научни принцип. Овакви је случај и са најновијим делом професора Вилмана у Прагу,) од кога се с правом могло очекивати, да бар он овај научни принцип изнесе било за, или против, пошто је он педагог а при том познаје изврсно и класичке језике. Али он то није учинио ма да је поређао све писце, којим редом треба, их изучавати. Шта више он тражи, дам девојке уче латински. Е ал ко ће знати, да ли би онда наше госпођице биле боље или горе! А ко зна, да ли и овај његов захтев. који нама изгледа претеран, ипак не значи назадак, када се сетимо, да јеу добу хуманизма. Еразмо тражио да и дадиље деце знају латински ! !

Верујући и сами, да при учењу сваког језика, па дакле и код класичких језика садржина. има пресудни значај а при том држећи, да преводи пе могу заменити оригинале, ми верујемо и то. да су и класички језици потребни за што правилније и што свестраније васпитање и да је према томе право, да буду заступљени у наставном плану средњих школа.

Ако је ово правилно, онда. је потребна и једна измена У систему нашег средњег школовања, а то је, да гимнасије и реалке једне поред других не могу опстати — средње школв морају бити једнолике, као што су и основне школе; њихови програми морају бити исти, као што им је и цел иста. Ово бар мора бити идеал за средње школе у будућности.

У овоме смислу ради данас у Немачкој друштво опробаних школских људи, познато под именом «Ешћеневећшуегејт.» Ово и нама изгледа као најобјективније и као најправилније, те и. очекујемо, да оно овај проблем за средње школе што пре коначно реши. |

Гледиште при избору наставног материјала за средње школе у главном је исто као и за основне школе. И овде морају бити заступљене све науке, које и тамо а поред њих долазе и општа, историја као и нови и стари језици, којима вазда. безусловно као базис служи матерњи језик, што и за словенски језик у истој мери вреди. Односно увођења Психологије и Логике у

5 Апе. рзаакићк 25 Видипрзјећге..... Ки НОВ: