Učitelj
1
од
НОВА ШКОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОСН. и СРЕДЊИХ ШКОЛА 6:
изасланикову, што је овај многим учитељима. давао одличне оцене, док то међу тим нису заслужили. Чули сусе многи гласови, да би за, изасланике требало одређивати само учитеље и од неколико година шаљу се и ови, али опет се појавило незадовољство и то баш од стране њихових колега. Удоста случајева говорило се и пнсало, да су ови према својим друговима тирански поступали, да су сујетни и пристрасни били.
Имајмо у виду, да се надзор врши за два три сата за целу годину и размотримо све ово, што напред споменусмо, па, ћемо морати доћи до закључка, да надзор школски, какав је данас, није у стању одговорити нашим очекивањима у извршењу свога, задатка. Шта више у оваквим околностима, где надзор нема скоро никаквог ауторитета, прети опасност, да се и сама установа, која је тако племенита и узвишена не изигра, пе изгуби углед и сасвим не упропасти.
Једини излаз за то јесте увођење стручног сталног надзора, који је, у напред велимо, и са научног и са практичног гледишта бољи, сувременији и кориснији. ( томе се данас нарочито доста говори и пише. Готово је то једно опште мишљење за све људе од школе. И збиља, ако се надзор повери стручним људима, којима ће то бити једино занимање, онда ће он тек и моћи одговорити своме задатку у оној мери, како то очекујемо. Тек на овај начин моћи ће школски надзорник чравилно оценити рад на народном васпитању. Он ће моћи уочити махне и недостатке школе, који се имају отклонити, изнашавши нова средства за то и на послетку, он ће моћи правилно оценити рад учитеља за шта је опет потребна највећа савесност и педагошка способност.
Али при свем овом пе треба заборавити, да стални школски надзор може бити иштетан, ако су надзорници задахнути духом бирократизма, ако су сувише отроги или благи и ако би према учитељима поступали тирански; на послетку ако би теили, да све школе и сви учитељи удесе свој рад по некој шаблони. |
Претпостављајући, да су учитељи подобни и своме послу одани, ми тражимо, да су иму довољној мери и руке одрешене и да уживају што је могуће веће слободе као једно од важнијих средстава за правилно напредовање школе, васпитања и њиховог научног усавршавања. Стални надзор треба, да је у очима учитеља као нека пријатељска услуга у тешком послу на народном васпитању а не као нека сила и тиранска стега. У књигама се често наводи, да је некада у Француској један министар просвете хвалио се, да је сваког дана чим би погледао