Učitelj

032 НОВА ШЕОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОСН. И СРЕДЊИХ ШКОЛА

у сат могао знати тачно, да ли учитељи у целој земљи тога тренутка репетирају или диктирају, да ли се баве лектиром или граматиком. Научна педагогика осуђује такав надзор и не допушта, да нам то буде идеал за стални школски надзор.

Ако би се за сталне надзорнике узели људи, који располажу мадом количином знања педагошког а које би при том можда било и од сумњиве вредности —- онда би било као неминовна последица, да би стални надзор у највећем броју случајева запао у горње погрешке, те би у место жељених ресултата био од огромне опасности и причинио велике штете за правилни живот нове школе.

Па и постављање за сталне надзорнике људи, који се могу још поносити, да су више година радили у практици као учитељи и да не би падали у оне погрешке — такође је сумњиво. Није нам намера, да овим практику подцењујемо, али не би радо допустили, да је прецењујемо, пошто практика има само онда вредности, ако је основана на правилној теорији, иначе је она, голо шлендријанство, које по васпитање може бити од штете, али од користи никада.

П.

Стални школски надзорници треба. да су људи, који имају довољно ауторитета и који имају велику теориску и практичку опрему; који имају идеалне погледе на свет и на друштво и који имају правилне погледе о идеалном задатку школе и васпитања. А то могу бити само они, који су цео свој живот посветили изучавању педагогике као науке а не који би се за то нарочито спремили, као што се, рецимо, у нарочитим курсовима спремају поштари и телеграфисте, код којих се највећа пажња обраћа на то, да стекну извесне рутине и да у првом реду знају механички, како се ради а мање зашто се то баш тако ради а не друкчије.

Ну таквих људи за што раније увођење сталног надзора, данас има у опште мало и код других народа а код нас још мање. Тако у Пруској је 1889 г. било 1186 школских надзорника и то само 240 сталних а осталих 946 били су већином свештеници, којима је то споредан посао. А у Хановеранској краљевини тек је 1889 г. уведен стални надзор.)

У колико је са већим тешкоћама код нас скопчано увођење сталног школског надзора, познато нам је свима, И ми би ва то јако погрешили, ако би били пренагљени. С тога држимо,

5) Вегппег Тасеђја од 3 нов. 1889 г.